ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

۱۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

ماسال

ییلاقی فوق العاده بر فراز ابر ها در نزدیکی شهر شاندرمن که دارای 2 قسمت می باشد، قسمت اول بام ماسال و قسمت دوم ییلاقات ماسال. گویی به بهشت پا گذاشته ای. ماسال و شاندرمن آنقدر آرامش داره که برای تسکین هر دردی معجزه می کنه. از هیاهوی شهر باید دور شد و به جنگل و کوهستان و طبیعت بکر شاندرمن پا گذاشت.

آبشار ویسادار

این آبشار سومین آبشار بلند در استان گیلان هستش و در نزدیکی رضوانشهر هست. ویسادار یعنی درخت گردو به زبان تالشی. این آبشار زیبا با منظره ای متفاوت و شکلی قشنگ که در قسمت پایین به شکل گرد هستش.

امامزاده ابراهیم

این محل دیدنی در جنگل های شفت قرار داره و به اسم شزده ابراهیم هم معروفه. این منطقه به دلیل مرتفع بودن دارای بارندگی بیشتر نسبت به سایر نقاط هستش و از شرایط آب و هوایی سردتری برخورداره.

قلعه رودخان

این قلعه در ارتفاعی بین 665 تا 715 متر از سطح دریا هستش و در کنار اون رودخانه‌ای با همین اسم قرار داره. قلعه رودخان در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرفومن در استان قرار داره. فاصله مستقیم قلعه تا شهر کالاوان 25 کیلومتر، تا ماسوله 45 کیلومتر و تا شفت 20 کیلومتر هستش.

ماسوله

روستای تاریخی ماسوله محلی توریستی و تاریخی بخاطر معماری جذابش شناخته میشه. خونه هایی که روی همدیگه ساخته شدن و میشه گفت معروف ترین روستای پلکانی در ایران هستش. این روستا تو منطقه کوهستانی و جنگلی با وسعت 16 هکتار و ارتفاع 1050 متر از سطح دریای آزاد قرار داره. این روستا با جنگلای زیبا و سبز با کوهستان های بلند از نقاط توریستی شمال ایران در استان گیلان قرار داره.

غار آویشو

غار آویشو (آبیشو، آبیشوی، آویشوی) طولانی ترین غار استان گیلان می باشد. آویشو در زبان محلی به معنی محل فرو رفتن آبه و این غار در نزدیکی شهرستان ماسال ، در بخش شاندرمن ،  در ارتفاع 13000 متری قرار داره و به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، جدا ارزش رفتن و دیدن رو داره.

سوباتان

سوباتان که مثل یک شهرک ییلاقی هستش و درواقع محل زندگی صدها خانواده و اهالی لیساری هست. بیش تر توی فصل بهار و تابستان و حتی توی فصل پاییز این اهالی به سوباتان میرند و از آب و هوای ییلاقی و خوبش استفاده میکنن.

گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل قرار داره. منظره این گردنه به شکلیه که در یک سمت کوه که با جنگل پوشیده شده  و در طرف دیگر دره ای که زیاد عمیق نیست در اون رود ارس که مرز ایران و آذربایجان و مشخص می کنه جریان داره. زیبایی گردنه به اینه که در اکثر مواقع مه کل محل رو می پوشونه و طبیعت گیاهیش هم پر از گل و گیاهان بلند و جنگلی هستش.

پارک یا جنگل گیسوم

پارک جنگلی گیسوم از مهم ترین و زیبا ترین جاذبه های بکر ایران هستش و در این پارک یا جنگل درختان سر به فلک  کشیده و در هم رفته تونل هایی رو ایجاد کردن که نمای فوق العاده ای رو به وجود آوردن و آرامشی وصف ناپذیر به بازدیدکنندگان میده. این جنگل در انتها به دریا میرسه و ساحل گیسوم هم از زیبایی های منطقه هستش. مسیر بین رشت و آستارا در نزدیکی پره سر قرار داره.

شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه در شهر لاهیجان از جاذبه های دیدنی استان گیلان هستش و منطقه ای مناسب برای جذب گردشگران هستش و دارای رستوران ها و کافی شاپ های بسیاری داره.

  • رضا خوشى

 1- اسکله تفریحی کیش بهترین مکان دیدنی کیش (Grand Recreational Pier)

این اسکله در ساحل جزیره قرار گرفته است که دارای عرشه ای چوبی و زیبا است و شما را به سمت آبهای نیلگون خلیج فارس هدایت می کند. این مکان یکی از بهترین مناطق مناسب برای پیاده روی و گردش در جزیره کیش می باشد. این اسکله تفریحی توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است و طول آن به 437 متر می رسد. این اسکله تفریحی به مراکز تفریحی دیگر چون بولینگ مریم کیش، سینما 4 بعدی و کلوپ تفریحات دریایی نزدیک است و می توانید از این امکانات به خوبی استفاده کنید در اطراف اسکله تفریحی پر است از کافه، رستوران، مراکز تفریحی و… که می توان در اینجا لحظات خوشی را بگذرانید برای دیدن فایل کامل اسکله تفریحی کیش کلیک کنید.

2- ساحل مرجان کیش(Coral Coast)

چهارمین مکان گردشگری کیش که در لیست 16 تایی ما قرار میگیرد ساحل مرجان کیش است. اغلب مسافران و گردشگران  جزیره کیش وقت بسیاری از خود را در کنار ساحل مرجان جزیره کیش می گذرانند و از منظره های زیبای کیش و ساحل مرجانی لذت می برند. آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب این پارک ساحلی فرصت خوبی را برای بازدید کنندگان بوجود آورده و در طول اقامت خود در جزیره کیش از این منطقه که دارای ساحلی بسیار زلال و شفاف می باشد دیدن می کنند. تماشای طلوع آفتاب از این پارک ساحلی خاطره‌ای فراموش نشدنی برای شما رقم خواهد زد. در ساحل مرجان آلاچیق ها به صورت پراکنده وجود دارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید. برای دیدن فایل کامل ساحل مرجان کیش کلیک کنید.

3- جزیره هندورابی(Hendorabi Island) 

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کیش جزیره هندورابی است. جزیره هندورابی یکی از جزیره های آرام و تقریبا خالی از سکنه همراه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای محلی است. این جزیره از توابع کیش می باشد و مساحتی حدود  233 کیلومترمربع دارد. جزیره هندورابی دارای بلندترین نقطه به ارتفاع بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. در جزیره هندورابی روستایی وجود دارد  به نام “هندرابی” که در نزدیکی همین روستا قریه‌ های دیگری بنام دورات و صرات وجود دارد. این جزیره از قرن 15 میلادی در اختیار پرتغالی ها بوده و به عنوان پایگاه نظامی و تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه آثار باقی مانده از این پایگاه نظامی پرتغالی ها وجود دارد.

4- شهر حریره کیش(Harireh Ancient City)

شهر حریره نیز یکی از مکان های دیدنی کیش است که می توانید در کیش به آنجا بروید. شهر حریره کیش مربوط به سده ۵ تا ۱۰۰ هجری قمری است که در قسمت شمالی جزیره قرار گرفته است و جز آثار ملی ثبت شده در ایران می باشد. این شهر باستانی یکی از نقاط دیدنی جزیره کیش است و در وسعتى سه کیلومتر مربعی قرار دارد و نمایانگر شهرى بزرگ و آباد در آن  زمان می باشد که جمعیت زیادی را در خود جای داده بوده است. در قسمت شمال این منطقه ساختمانهای بندرگاه و دفاتر آن، قابل دیدن است. امروز از این شهر باستانی، نمای از بین رفته  یک شهر وجود دارد که از آن دیواره ها و سقف های به جای مانده است.

5- کشتی یونانی از دیگر جاذبه های کیش(Greek Ship in Kish)

 کشتی یونانی یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش است. بر اساس اطلاعات به دست آمده و موجود این کشتی متعلق به کشور یونان می باشد و نام آن کولااف است. این کشتی یونانی در سال 1322 توسط شرکت ویلیام هامیلتون با وزنی در حدود  7 هزار تن و به طول 1366 متر در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته شده بود. اطلاعات به دست آمده دلیل به گل نشستن این کشتی را مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی دانسته اند. یونانی ها تلاشهای بسیار برای درآوردن این کشتی از گل انجام دادند و در آخر چون نتوانستند آن را بیرون بکشند آن را تخلیه و به آتش کشیدند.

6- شهر زیرزمیی کاریز(Kariz Underground)

شهر زیرزمینی کاریز با بیش از 10 هزار مترمربع مساحت امروزه با نام کاریز کیش شناخته می شود. این شهر یکی از مکان های دیدنی کیش است. کاریز در قدیم به معنای قنات بوده است. این شهر زیرزمینی در عمق 16 متری سطح زمین قرار گرفته است و سقفی 8 متر مملو از صدف، سنگواره و مرجان های دریایی را در خود جایی داده است و قدمتی بین 270 – 570 میلیون سال دارد. این مجموعه در فاز  اول خود دارای بخش های مختلفی از جمله غرفه های صنایع دستی ایران وجهان، رستوران سنتی و جدید، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالرهای هنری را دارا است. این جاذبه کیش به عنوان هشتمین جاذبه برتر کیش در لیست 16 تایی ما قرار می گیرد.

7- گذر هنرمندان جزیره کیش(Artists’ Passage Island)

نهمین جاذبه گردشگری جزیره کیش گذر هنرمندان کیش است. در غرب جزیره کیش، مسیری برای پیاده روی وجود دارد که در این بخش از مسیر تندیس های زیبا و زیادی از بزرگان ایرانی چون پروین اعتصامی (شاعر بلند آوازه)، غلامحسین بنان(موسیقی دان و خواننده)، محمدتقی جعفری(علامه)، شریف لطفی(موسیقیدان)، حسین بهزاد(نقاش و مینیاتوریست) و بزرگان دیگری به منظور آشنا کردن گردشگرانی که به جزیره کیش می روند ساخته شده است.

8- آب انبار از جاذبه های گردشگری کیش(Cistern)

آب انبار یکی دیگر از جاهای گردشگری کیش است. در قدیم یکی از روش های ذخیره آب در جزیره کیش استفاده از آب انبار بوده است. از این رو در سال 13711 برای ذخیره آب آشامیدنی مردم این آب انبار احداث شده ولی خیلی زود به دلیل آنکه این جزیره تبدیل به یک منطقه گردشگری تبدیل شد و به دلیل افزایش جمعیت کارایی خود را از دست داد و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری کیش از آن استفاده می شود. معماری این آب انبار الهام گرفته از آب انبارهای شهر یزد می باشد که دارای دو گنبد و پنج بادگیر است به طوری که هوا از طریق بادگیرها به داخل دمیده می شود و باعث خنک شدن آب درون انبار می گردد.

9- روستای باغو کیش(Garden Village)

روستای باغو یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیش است.  در زمانهای قدیم ساکنان جزیره کیش در سه منطقه روستایی  واقع در بخش های جنوب غربی، شرق و شمال شرقی جزیره زندگی می کرده‌اند. امروزه تنها روستای به جا مانده از آن دوران روستای باغو است که در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد و بافت سنتی آن تا به امروز حفظ شده است. در حال حاضر این روستای تاریخی جز چند خانوار دامدار کسی در آن زندگی نمی کند. در منطقه ای از فضای ورودی روستای باغو، سیاه چادرهای برپا می باشد که زندگی بومیان و آداب و رسوم این منطقه را برای گردشگران در معرض دید قرار می‌دهند.

10- پارک دلفین ها یا دلفیناریوم کیش

اولین پارک دلفین ایران واقع در جزیره ی کیش دلفیناریوم یا همان پارک دلفین های کیش است.این مجموعه بزرگ تفریحی توریستی که یکی از پرطرفدار ترین مکان های دیدنی کیش است دارای پارک دلفین ها،باغ پرندگان،سفره خانه سنتی و سالن  آمفی تئاتر است که باغ پرندگان این مجموعه دارای گونه های بسیار مختلفی از پرندگان نادر می باشد.

  • رضا خوشى

دره ستاره ها

دره ستاره ها اولین مکان از 10 جاذبه گردشگری قشم که ما به شما معرفی میکنیم، این دره از فرسایش سنگ، خاک و ماسه که بر اثر باد و بارون بوده درست شده. قدمت این محل به 2 ملیون سال پیش بر می گرده. یکی از زیباترین نقاط جزیره قشم هستش و ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما در سفر خود به این محل سر بزنید.

دره ستاره ها

تنگه چاهکوه

شرق جزیره قشم، توی روستای چاهوی تنگه ای زیبا وجود داره که با شکل های زیبا و عجیبش و حفره ها و دالون ها نمای زیبایی رو بوجود اورده و ببینده رو جذب خودش می کنه. اسم این محل تنگه چاهکوه هستش که مثلش رو میشه در کشورهای دیگه هم پیدا کرد.

دره چاهکوه

سد تاریخی گوران

توی روستای گوران در 78 کیلومتری قشم، سد گوران قرار داره که زمان ساختش به دوران پهلوی بر می گرده. برخی از کارشناسان میگن که در دوره هخامنشیان پی این سد زده شده و تاجش هم در دوران ساسانیان ساخته شده. این سد جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

 

سد تاریخی گوران

قلعه پرتغالی ها

یکی دیگه از 10 جاذبه های گردشگری قشم قلعه زیبای پرتغالی هاست که به دستور آلفونسو آلبرکرک که یک دریانورد پرتغالیست در سال 1507 میلادی تی قسمت شمالی جزیره ساخته شده. این قلعه در کنار ساحل خلیج فارس درست شده. مساحت این قلعه بش تر از 2000 متر مربعه که مواد تشکیل دهندش سنگهای آهکی و گچی هستش و با ملاط ساروج محلی بنا شده. این قلعه توی یک قرن چند باری بازسازی و استحکام بخشی شده.

قلعه پرتغالی ها

غار های خربس

غارهای خربس توی 15 کیلومتری جاده قشم به روستای خربس قرار داره. بودن این غارها روی بلندی و شکل و شمایل اسرار آمیزش باعث شده که این عقیده بوجود بیاد که توی زمان مادها این محل  نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده.

غار های خربس

غار نمکدان

در فاصله 90کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد. غارهاى نمکى جزیره قشم یکى از زیباترین جلوههاى طبیعت در این جزیره زیبا و رویایى ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

غار نمکدان

روستای توریان

توریان یکی از روستاهای این جزیره است که در حدود 31 کیلومتری جنوب غرب قشم قرار دارد و به وسیله ی یک راه فرعی به طول 2 کیلومتر از جاده ی اصلی قشم- باسعیدو جدا می شود. این روستا از جهات مختلف با روستاهای دیگر همجموار است. از شمال به روستای خالدین و از جهت جنوب به روستای رمکان و از غرب به روستای تم سنتی و از شرق به روستای باغ بالا محدود می شود

در این روستا کشاورزی رونق دارد علاوه بر کاشت سیفی جات، زمین های آفتابگردان و نخلستان های زیبای این منطقه از دیدنی های مهم آن محسوب می گردد.

در زمان شورش مغول و هرج و مرج آن دوران ایران هر قبیله که از غارت مغول جان به در می ببرد، به گوشه امنی می گریخت و گویا قبیله ای که رئیس آنان توران نامی بود به جزیره قشم آمده و سکونت اختیار کرده و بارگاهی و مسجدی و حمامی بنا نموده و نام شاهی بر خود گذاشته و ملقب به تورانشاه گردیده است، طبق اسناد تاریخی دو تورانشاه بوده است یکی در جزیره هرمز و دیگری درجزیره قشم.

روستای توریان

چاههای لافت

چاههای لافت که به «چاههای طلا» نیز معروف است، در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و بر اساس تعداد روزهای سال کبیسه حلقه میباشند و برای جمع آوری آب باران حفر شدهاند. برخی از محققان قدمت آنها را مربوط به دوران هخامنشی میدانند. این چاهها در روستای لافت و در کنار دریا جای دارند

چاههای لافت

کاسه سلخ

منطقه‌اى موسوم به کاسه سلخ در ساحل جنوبى، برهوتى است به طول تقریبى 7 کیلومتر و عرض تقریبى 5 کیلومتر که هیچ پوشش گیاهى در آن وجود ندارد.
اینجا عرصه‌اى است که گویى از حیات و عناصر حیاتى بویى نبرده است. هزاران تپه کوچک و بزرگ مخروطى شکل و اشکال فرسایشى در این عرصه به چشم مى‌خورد که در اعصار گذشته از زمین جوشیده و در همان حال سفت و بسته شده و تشکیل تپه‌ماهورهاى متداخل و گسترده‌اى را داده‌اند.

کاسه سلخ

جنگل حرا

منطقه حفاظت شده جنگلهای حرا آخرین پیشنهاد ما از 10 جاذبه گردشگری قشم هستش. گونهٔ جنگلی حرا (مانگرو) از ویژگی های اکوسیستم سواحل جنوبی ایرانه که به طور پراکنده، از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند، در سواحل عمان، پدید آمده. این جنگل ها در سواحل خلیج فارس، در اطراف بندر لافت، شمال جزیرهٔ قشم، بندر خمیر و در کانون های متراکم دیده می شن.


  • رضا خوشى

یکی از آثار دیدنی استان اصفهان و شهر اصفهان منارجنبان هستش که توجه بسیاری از گردگران داخلی و خارجی و به  خودش جلب کرده. با توجه به مدارک موجود در زمانه حکومت فردی به اسم محمد خدابنده اولجایتو ساخته و محل دفن یکی از عرفا زمان به اسم عمو عبدالله‌بن‌محمود صقلابی بوده. طبق نوشته روی قبر  که 716 میباشد و تحقیقات انجام شده سال ساخت بنا این عدد نامیده شده.

منارجنبان

ایوان آرامگاه این فرد 10 متر ارتفاع و 2 مناره داره و مناره ها ارتفاع 17 متری و عرض 9 متری داره.پله های مارپیچ راهروها و پشت بام و به هم وصل میکنه و شت بام به مناره ها را داره. دلیل شهرت جهانی منارجنبان تکون خوردن منارهاشه که ویژگی اون اینه که با تکان یک مناره کل ساختمون و مناره دیگه تکون میخوره.

منارجنبان تاریخی

برخی از تاریخ شناسان معتقدند که منارجنبان توی زمان ایلخانیان ساخته شده و به روش مغول ها ساخته شده ولی وجود مناره  ها حاکی از اونه که توی حکوت صفوی این دو به ایوان وصل شدن. هنوز بعد از گذشت چندین سال و تحقیق روی بنا دلیل حرکت مناره ها معلوم نشده.ولی نظره وجود داره که به نظریه دو پلر یا تشدید معروفه و دلیل فیزیکی رو توجیه میکنه.

منارجنبان اصفهان

منار‌جنبان اصفهان به سبب حرکت کردن مناره‌هایش معروف شده است. استادکاران و هنرمندان خوش‌سلیقه‌ی آن زمان، این  بنا را با معماری خارق‌العاده‌ای ساخته‌اند که توجه خیلی از مهندسان و باستان‌شناسان داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. این بنای تاریخی، از دیگر عمارت‌های چشم‌گیری است که همه روزه شاهد بازدید جمع کثیری از مردم، بخصوص گردشگران خارجی است.

منارجنبان تاریخ

مسیر دسترسی به منارجنبان

منارجنبان در استان اصفهان و شهرستان اصفهان و در حدود ۶ کیلومتری جاده اصفهان طرف نجف‌آباد هستش. این بنا سمت راست جاده ساخته شده. اطراف این بنا، مکان های تاریخی‌ دیگری که نامش آتشگاه هستش وجود داره.

  • رضا خوشى

امروز قصد معرفی یک چشمه ی آبگرم بسیار زیبا و دیدنی رو داریم در استان زیبا و سرسبز مازندران. چشمه ای به نام چشمه آبگرم فلکده که شاید کمتر اسمش به گوشتون خورده باشه و نسبت به بقیه ی چشمه های آبگرم تفاوت هایی داره.
چشمه آبگرم فلکده در دل جنگل های اطراف شهرستان تنکابن قرار داره که این جنگل ها به جنگل های دو هزار و سه هزار معروف هستند. به دلیل اینکه اسم این چشمه آبگرم کمتر به گوش مردم خورده، این منطقه عمدتا” خلوت هستش پس زیاد نگران شلوغی چشمه و منطقه نباشید.

فلکده

بحثی که چشمه آبگرم فلکده رو متفاوت می کنه نسبت به سایر آبگرم های دیگه اینه که آب این چشمه بدوم گوگرد هستش و این خودش مطلب جالبیه که بدونین این  آب هم قابل آشامیدنه و هم می تونین در این آب شنا کنین. از طرفی از لحاظ دمای آب هم باید بگم که دمای آب این چشمه زیاد بالا نیست.

چشمه آبگرم فلکده

اندازه ی این چشمه به گونه ای هستش که حدود 10 نفر به صورت هم زمان می تونن از این چشمه استفاده کنن و شرایط رو طوری آماده کردند که با استفاده از یک جدا کننده، بانوان هم بتونن از چشمه آبگرم فلکده استفاده کنن.

آبگرم فلکده تنکابن

برای بازدید از این چشمه از جنگل های زیبای لیره سر هم عبور خواهید کرد که خود این جنگل ها هم زیبایی فوق العاده ای دارند و در یک بازدید می تونین دو  تجربه ی متفاوت بدست بیارین. فصل پیشنهادی ما برای رفتن به این مقصد اردیبهشت ماه هستش.

چشمه آبگرم فلکده

از لحاظ امکانات رفاهی هم بدونین که کلبه های کوچکی آماده ی پذیرای گردشگران آماده شده و نماز خانه و سرویس بهداشتی هم وجود داره اما وسایل شنا رو حتما” با خودتون ببرین. با خودرو معمولا” ابتدای جنگل پارک می کنن و حدود دو ساعت جنگل نوردی کرده و بعدش هم به این چشمه می رسن اما اگر بخواین می تونین با ماشین مناسب و ترجیحا” آفرود تا 100 متری چشمه آبگرم فلکده برید اما در انتها خیلی مراقب باشین چون 50 متر آخر خاکی هستش و شیب تندی هم داره.

مسیر دسترسی به چشمه آبگرم فلکده

ورودی این جنگل ها برای رسیدن به این چشمه از روستای لیره سر هستش که در 33 کیلومتری شهر تنکابن قرار داره و این چشمه هم در 15 کیلومتری جاده دو هزار.

  • رضا خوشى

1. شاهچراغ

مقبره ی مطهر احمد بن موسی کاظم (ع) برادر امام رضا (ع) معروف به شاهچراغ در شهر شیراز قرار داره. او برای پیوستن به امام رضا و مبارزه با شرارت و بدیعازم مشهد شد. اما به دست افراد مامون عباسی کشته شد و در شیراز در نزدیکی مقبره برادرش، سید میر محمد به خاک سپرده شد.   دروازه قران
زمانی که از سمت اصفهان به سمت شیراز راهی میشین، در ابتدای ورود به شیراز طاقی وجود داره به نام دروازه قران که تمام ماشین ها، از زیر اون عبور میکنن. از اونجایی که در محفظه ای بالای این دروازه، قران وجود داره، به این اسم شهرت داره. این دروازه رو عضدالدوله دیلمی بنا کرده و برای اینکه مسافرین به سلامت وارد و خارج از شیراز بشن، بنا شده.

2. سعدیه


شیراز از جمله مهد های شعر و ادب فارسی است و مقبره شاعر و نویسندگان بزرگی در آن قرار دارد. که یکی از معروف ترین آنها عبارت است از مقبره ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده قرن 7.

3. حافظیه

خواجه شمس الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ یا لسان الغیب، از شاعران بزرگ قرن هشتم است که مقبره او در شهر شیراز قرار داره و روزانه میزبان گردشگران بسیاریه.

4. ارگ کریم خانی

این ارگ که محل زندکی کریم خان زند بوده، که از جمله بزرگترین بناهای دوره ی زندیه به حساب میاد. این ارگ، تلفیقی از معماری مسکونی و نظامی هست که در دوران قاجار، محل زندگی افراد مهم و در زمان پهلوی، به عنوان زندان ازش استفاده میشده.

 5. بازار وکیل

بازار وکیل از جمله مهمترین و مشهورترین بناهای تاریخی ایران و شیراز با معماری بسیار زیبا به حساب میاد.

6. حمام وکیل

در واقع مجموعه بازار وکیل، مسجد و حمام وکیل، از آثار تاریخی مشهور و زیبایی هستند. این حمام در زمان زندیه، به عنوان حمامی برای عموم مردم بوده و دارای فسمتی به نام شاه نشین برای شاه بوده. اما بعد از اون، در دوره پهلوی به حمام نمره تبدیل شده که این کار باعث خارج شدن ظاهر اصلی حمام شده. اما امروزه حمام وکیل  موزه ای با ۳۰ مجسمه ی مومی هست.

7. باغ ارم

باغ ارم باغی تاریخی در شهر شیرازه که دارای معماری زیبا و فضای بسیار زیباییه. این باغ دارای تنوع بسیار بالایی از گیاهان سرتاسر جهانه و در واقع نمایشگاهی از گونه های مختلف گل و گیاه به حساب میاد.

8. پاسارگاد

پاسارگاد از جمله دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شیرازه. کوروش پاسارگاد رو به عنوان مرکز فرماندهی حکومت هخامنشی بنا کرد و در اون کاخ ها و قسمت های زیادی ساخته شد که در حال حاضر قسمت های کمی به طور سالم باقی مونده. اما مقبره کوروش از جمله قسمت های سالم پاسارگاد به حساب میاد.

9. تخت جمشید

تخت جمشید از جمله شهرهای باستانی ایرانه که در سالهای دور به عنوان پایتخت حکومت هخامنشی بنا شده. این شهر به نام های دیگه مثل پرسپولیس، پارسه، هزارستون، چهل منار شهرت داره.

10. آبشار مارگون

آبشار مارگون از جمله بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهانه که در مرز استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد، شهر سپیدان قرار داره. از آبشار سرچشمه رودخونس و در بالای کوه هیچ رودخونه ای نیست. بلکه از لا به لای صخره ها، چندین هزار چشمه وجود داره که آب از لا به لای اون بیرون میریزه.

  • رضا خوشى

مجموعه بازار تبریز

مجموعه بازار تبریز به جهت وسعت، از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان و مهمترین بازار سرپوشیده ایران و آسیاست. این بازار چیزی در حدود 111 کیلومتر مربع وسعت داره و قدمت اون به قرن چهارم هجری قمری برمیگرده. این بازار که یکی از زیباترین و بزرگترین بازارهای به هم پیوسته هست.

قلعه بابک

یکی از قلعه های ایران که در نزدیکی شهر اهر استان آذربایجان شرقی قرار داره و این قلعه که به قلعه بابک یا قلعه جمهور معروفه در ارتفاع 2300 تا 2700 متری از سطح دریا قرار داره و در غرب رود قره سو و منطقه ای به اسم کلیبر قرار داره.

نیایشگاه مهری مراغه

نیایشگاه مهری در نزدیکی شهر مراغه و توی روستای ورجوی قرار داره. بخشی از این روستا یک قبرستان تاریخی و بزرگ قرار داره که روی قبرهای آن صندوق های سنگی نقاشی شده یا قوچ سنگی هستش.  روی یکسری از سنگ ها هم تصویر تیر و کمان و نیزه و شمشیر و سپر حک شده.

خانه مشروطه

این محل تاریخی در محلی به اسم راسته کوچه هستش و در بخش غربی مجموعه بازار تبریز قرار داره و سبک معماریش به سبک معماری قاجار هستش و مربوط بوده به فردی به نام حاج مهدی کوزه کنانی.

کلیسا کاتولیک ها

این کلیسای دیدنی در محله ای به اسم میارمیار قرار گرفته و متعلق به هموطنان مسیحی عزیزمون هستش و در سال 1291 هجری شمسی احداث شده و در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبریز تبدیل شده و هنوز که هموزی برخی از جشن های کاتولیک ها در این کلیسا برگزار میشه.

پارک ایل گلی (ائل گلی)

این پارک از جمله مکان هایی هستش که از گردشگاه های اهالی تبریز هستش و علاوه بر این گردشگرانی که پای به تبریز می گذارند هم از این پارک دیدن می کنن و دریاچه ای هم در مرکز این پارک هستش که قایق پدالی هم داره و می تونین قایق سواری هم داشته باشین. به این پارک، پارک شاه گلی هم میگن و از دیگر امکاناتش باید بگیم این پارک دارای شهر بازی هم هستش.

قبرستان تاریخی پینه شلوار

این قبرستان 6 کیلومتر با شهر تبریز فاصله داره و در قسمت جنوبی تبریز و در روستای شاد آباد مشایخ قرار گرفته. یکی قبرستان بسیار قدیمی هستش که قبل از اسلام وجود داشته. قدیمی ترین سنگ قبرهای دیده شده در این مجموعه هم دوره هستند با سنگ قبرها در گورستان زیبای خالد نبی.

ارگ تبریز یا مسجد علیشاه

این مجموعه در مرکز شهر تبریز قرار داره و در قسمت جنوبی خیابان امام خمینی. در محوطه این ارگ مجموعه های تاریخی دیگریم وجود داشته مثل اولین مدارس ایران به نام مدرسه نجات که متاسفانه بخش های این مدرسه و حتی این ارگ در گذشته تخریب شدند به قصد تبدیل این ارگ به مصلی تبریز که در آخر برنامه احداث مصلی هم لغو شد.

جزیره اسلامی یا جزیره شاهی

این جزیره حدود 23 هزار هکتار وسعت داره و بزرگ ترین جزیره دریاچه ارومیه هستش و حدود 70 کیلومتر با شهر تبریز فاصله داره. این جزیره رو هم به اسم جزیره اسلامی و هم به اسم جزیره شاهی میشناسن و تبدیل شده به یک منطقه گردشگری.

مسجد کبود

این مسجد از مهم ترین جاذبه های دنیای اسلام و معماری اسلامی در ایران هستش و اون رو به اسم گوی مسجد و یا مسجد شاه هم میشناسن و در خیابان امام خمینی و در کنار پارک خاقانی قرار گرفته.بخش هایی از این مسجد از بین رفته اند اما بخش هایی هم مرمت و بازسازی شدند.

  • رضا خوشى

اصفهان یکی از اون شهراییه که اگر تا به حال بهش سفر نکردین خیلی چیزا رو از دست دادین. شهری پر از معماری اصیل ایرانی با جادبه های تاریخی فراوون که دیدن اونها به هر کسی توصیه اکید میشه. از قدیم گفتن اصفهان، نصف جهانه. پس شمایی که تا حالا اصفهان رو ندیدین، ببینین چی از دست دادین! از اونجایی که اصفهان جاهای تاریخی فراوونی داره، میخوایم 10 جاذبه ی برتر این شهر رو بهتون معرفی کنیم که به راحتی در سفرهای کوتاهتون، بتونین مهمترین جاهای اصفهان رو ببینین. با ما همراه باشین.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان میشه گفت مهمترین میدان اصفهانه که هر طرفش رو که چشم میندازین، یه جاذبه و زیبایی داره. از عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله گرفته، تا کالسکه سواری و رستواران ها و بازار های سنتی و قدیمی که صنایع دستی اصیل اصفهان، مثل پارچه های قلمکار، ظروف مسی، جعبه های خاتم کاری شده رو میتونین به عنوان سوغات خریداری کنین.

کلیسای وانک

کلیسای وانک از جمله کلیساهای تاریخی شهر اصفهانه که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و در محله ی جلفا قرار داره.

هشت بهشت

کاخ هشت بهشت کاخی زیبا با معماری منحصر به فرده که در اون، شگفتی های معماری ایرانی رو به وضوح میشه دید. یکی از درب های اون در خیابان چهارباغ قرار داره.

منارجنبان

منارجنبان در محله ی نصر آباد اصفهان قرار داره و سازه ای منحصر به فرده. هم به جهت معماری و هم از نظر ساخت. در این سازه با تکان یکی از مناره ها،  مناره ی دیگه هم به حرکت در میاد!

آتشگاه

آتشگاه قدمتی در حدود 7000 ساله داره که میشه گفت قدیمی ترین اثر تاریخی اصفهانه. آتشگاه بر بالای کوهی قرار داره که از اون بالا، شهر زیر پاتونه.

چهلستون

چهلستون باغی با وسعت حدود 67000 متر مربعه که دارای تالارها، سالن ها، اتاق ها و ایوان های مختلفیه. دیدن این باغ هم در روز و هم در شب زیر نور ماه و نورپردازی زیبا توصیه میشه.

زاینده رود

رودی زیبا که در زمان پر آب بودن، نشانه ی حیات اصفهانه و همواره گردشگران زیادی رو به خود جدب کرده. بر روی این رود، پل های زیبایی قرار داره که دیدن تک تک اونها توصیه میشه. از جمله معروف ترین پل ها، سی و سه پل و پل خواجو هست که دیدن اونها هم در روز و هم در شب توصیه می شه.

پیک نیک در صفه

اگر اهل طبیعت و طبیعت گردی هستین، حتما زمانی رو در کوه صفه بگذرونین. این کوه در جنوب شهر اصفهان قرار داره و فضای خوبی برای داشتن روزی خوب در کنار خانواده هست.

 محله جلفا

جلفا محله ایه که در اون دو کاروانسرا، یازده کلیسا، بازار و دو حمام سنتی قرار داره. این محله از جمله جاهاییه که اصفهانیها هم برای گذران وقت به اون زیاد سر میزنن. از جمله مهمترین کلیساهای محله جلفا، کلیسای وانکه.

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در حدود 55000 متر مربع وسعت داره و بخشی از پارک جنگلی ناژوان و زاینده روده که دارای گونه های مختلفی از پرندگانه.

  • رضا خوشى

حمام گنجعلی خان

این حمام که که از شاهکارهای دوره ی صفوی هستش و در میدان ارگ قرار داره از مهم ترین جاذبه های دیدنی شهر کرمان هستش و همینطور که از اسمش مشخصه یک حمام قدیمیه که مرمت شده و کاملا” قابل بازدید هستش و امروزه اون رو تبدیل به موزه مردم شناسی کردند.

مسجد گنجعلی خان

این مسجد هم توسط گنجعلی خان ساخته شده بوده و اینطور که به نظر میاد مسجدی بوده برای نمازگذاران افرادی که در کاروانسرای مجاور رفت و آمد داشتند. گنبد این مسجد 12 نورگیر داره.

این مسجد در ضلع شمال شرقی میدان گنجعلی خان قرار داره.

روستای میمند

این روستا از زیبایی خاصی برخورداره چرا که مردم هنوز که هنوزه در دل خانه های سنگی که در دل کوه تراشیده شده زندگی می کنند و یه جای بسیار متفاوتیه با دیگر جاهای ایران. روستای میمند در 220 کیلومتری کرمان قرار داره.

کویر شهداد

کویر شهداد از جمله مهم ترین کویرهای ایران هستش. هر کویری زیبایی خاص خودش رو داره و در مورد کویر شهداد هم باید بگیم که زیباترین کلوت ها رو توی کویر شهداد خواهید دید و اگه از علاقمندان به کویرنوردی هستین، رفتن به این کویر فوق العاده زیبا رو از دست ندین. امکانات و تفریحات کویری مثل شتر سواری و موتور سواری و ماشین سواری هم در این کویر امکان پذیر هستش.

مسجد چهل ستون کرمان

در دوران قاجاریه توسط حاج علی زعیم الله ساخته شده و سبک معماریش شبیه به مسجد چهل ستون شیراز هستش و در اون زمان چیزی حدود یکصد هزار تومان هزینه ی ساخت این مسجد شده بوده. این مسجد هم در خیابان شریعتی قرار داره.

ارگ راین

ارگ راین به عنوان دومین بنای خشتی بزرگ جهان که در استان کرمان و در جنوب غربی شهر راین این استان قرار داره. مساحت این ارگ تاریخی حدودا 22 هزار متر مربعه که بالای تپه ای به مانند ارگ بم قرار داره. قدمت ارگ راین به دوره ساسانیان بر میگرده که داخل ارگ از محل هایی مثل بازار، زورخانه، اصطبل های زمستانی و تابستانی، عام نشین و اعیان نشین تشکیل شده.

دریاچه مخرگه

در وصف این دریاچه همین کافیه که بدونین این دریاچه به عنوان آیینه ی طبیعی ایران شناخته شده. این دریاچه یک دریاچه ی فصلیه و زمان شروع آبگیری این دریاچه از آبان ماه شروع میشه و با توجه به شرایط آب و هوایی و از همه مهم تر میزان بارندگی میتونه حتی تا آواخر مرداد ماه آب داشته باشه و برای بازدید به این دریاچه میشه گفت بهترین زمان اواسط فصل بهاره برای اینکه به کم آبی زیادی هم نخورین.

کوه ایوب و غار ایوب

غار ایوب در 7 کیلومتری جنوب شهر دهج از توابع شهر بابک قرار داره که در کوهی با همین نام ینی کوه ایوب قرار داره.  این غار از گدازه های آتشفشانی منشا گرفته که در گذشته محل سکونت بوده. همچنین در این غار آثار دوره ی اشکانی به چشم میخوره.

باغ شازده ماهان

شهر ماهان که معروف به سرزمین های ایران زمین هستش و در دل این شهر باغی قرار داره که بهش باغ شازده ماهان میگن که از جمله جاهاییه که هم در روز زیبایی فوق العاده ای داره و هم در شب به لطف عظمت خود امارت و همینطور نورپردازی زیبا دارای زیبایی خاصی هست. شهر ماهان 30 کیلومتر با شهر کرمان فاصله داره و مسیر بین کرمان و ماهان مسیری اتوبانی هستش و در مسیر هم رستوران های زیبایی و همینطور مجموعه های سوارکاری زیادی رو خواهید دید.

آتشکده آناهیتا

این آتشکده به آتشکده قلعه دختر هم معروفه که قدیمی ترین اثر تاریخی در شهر کرمان هستش. همونطور که می دونین آناهیتا الهه زیبایی بوده. قلعه دختر در شرق شهر کرمان و در میان صخره ها قرار داره.


  • رضا خوشى

حرم مطهر امام رضا (ع)

مهم ترین دلیل شهرت شهر مشهد وجود بارگاه مقدس امام هشتم شیعیان هستش که در قلب شهر مشهد قرار داره و همه ساله از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان به مشهد میان برای زیارت با امام خودشون. مهم ترین و معروف ترین جاذبه ی شهر مقدس مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) هستش.

مقبره شاعر بزرگ پارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی

آرامگاه یکی از بزرگ ترین شعرای ایرانی یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی در 20 کیلومتری شمال شهر مشهد قرار داره که کار معماری این آرامگاه توسط معمار بزرگ و توانای ایرانی، هوشنگ سیحون بازسازی شده.

 

پارک کوهسنگی

یکی از مهم ترین جاذبه های شهر مشهد پارک کوهسنگی هستش که دارای امکانات رفاهی و تفریحی هست. بعد از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، پارک کوهسنگی مهم ترین جاذبه ی این شهر هم برای مردمان محلی و هم برای گردشگران هستش. این پارک دارای چند وسیله ی سرگرمی و همینطور کافی شاپ و رستوران هستش.

بازار رضا

بازار رضا از بازارهای مهم و قدیمی شهر مشهد هستش که در نزدیکی حرم امام رضا(ع) قرار داره و محلی مناسب برای  خرید سوغات شهر مشهد هستش. این سوغات عبارتند از مهر و تسبیح و جانماز و همینطور خوراکی هایی مثل زعفران و نبات و زرشک. بازار رضا حالت سنتی داره و حتی برای دیدن هم برای گردشگران مجموعه ی جذابی هستش.

 

موزه آب

به دلیل کویری بودن استان خراسان رضوی، شاید برای همگان جالب باشه تا بدونن سیستم آب رسانی در گذشته با توجه به کمبود آب چگونه بوده. از این رو میتونین از موزه ی آب که در بلوار سازمان آب قرار گرفته دیدن کنید.

 

شهربازی سرپوشیده سمگا

این شهر بازی که سرپوشیده هستش و بیشتر دارای بازی های کامپیوتری هست در ترمینال مسافربری مشهد قرار داره و دارای رستوران، کافی شاپ و استخر هستش.

مجتمع زیست خاور

این مجتمع یا پاساژ، قدیمی ترین پاشاژ بزرگ شهر مشهد هستش که دارای انواع فروشگاه ها برای خرید هست و بسیار شناخته شدس. این پاساژ در نوع خودش بسیار بزرگه و مساحتی معادل 10000 متر مربع رو احاطه کرده.

طرقبه

یکی از معروف ترین تفریحگاه های ایران طرقبه هستش که منطقه ای بسیار خوش آب و هواست که در تابستان های گرم مشهد میشه از طرقبه به عنوان منطقه ای ییلاقی نام برد. طرقبه دارای باغ رستوران های بسیار زیاد و متنوع هست و همینطور در این منطقه هتل هم برای اقامت گردشگران احداث شده.

شاندیز

شیشلیک شاندیز از لذیذ ترین غذا های ایرانی هستش که حتما” اسمش رو بار ها شنیدین و توی نقاط مختلف ایران این غذا رو میل کردین. اما باید بدونین اصل این غذا رو در منطقه ی شاندیز مشهد میتونین میل کنین و رستوران های مختلف بسیاری هستند که اماده ی سرویس دهی به مشتریان می باشند.

پاساژ الماس شرق

این پاساژ که عمر زیادی نداره در شهر مشهد واقع شده و دارای معماری زیبایی هستش و یکی از مهم ترین دلایل معروف بودنش وجود آب نمای زیبا در مرکز این پاساژ هست. در کل محلی مناسب برای خرید شما گردشگران می باشد.

  • رضا خوشى