ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • رضا خوشى
  • رضا خوشى

دریاچه مخرگه مثل یک آینه ی بسیار بزرگ توی استان کرمان قرار گرفته و در کنار این زیبایی وصف نشدنی که جلوتر بیشتر راجعبش توضیح میدم از الان بگم که به هیچ وجه بدون راهنما نباید به این منطقه برید و این موضوع رو کامل جدی بگیرین چون میتونه باعث از دست رفتن جونتون بشه.

حالا با من باشین تا با این آینه ی بزرگ طبیعت آشناتون کنم.

دریاچه مخرگه

اسم دریاچه مخرگه از کلمه ی مخ اومده و به معنی خرماست و معتقدند در این منطقه در گذشته خرما کشت می شده و البته این موضوع رو میشه باور کرد چون میتونین آثار زیادی از چوب یا تنه ی درخت خرما در اینجا پیدا کنین.

این دریاچه یک دریاچه ی فصلیه و زمان شروع آبگیری این دریاچه از آبان ماه شروع میشه و با توجه به شرایط آب و هوایی و از همه مهم تر میزان بارندگی میتونه حتی تا آواخر مرداد ماه آب داشته باشه و برای بازدید به این دریاچه میشه گفت بهترین زمان اواسط فصل بهاره برای اینکه به کم آبی زیادی هم نخورین.

دریاچه مخرگه آیینه

مساحت این دریاچه چیزی  حدود 4000 هکتاره. دریاچه مخرگه توی ریگزاری سفید رنگ و توی جنوب شهر بابک قرار داره.

ویژگی بارز این دریاچه انعکاس بسیار قوی و بسیار زیبای نوره و در واقع اولین تصویری که از دریاچه مخرگه خواهید دید، انعکاس فوق العاده زیبای آسمان کویر بر وسط ریگزارهاست.

این پدیده در دنیا در کشورهای زیادی شکل نمیگیره اما بدونین معروف ترین و بزرگترین اون در کشور بولیوی قرار گرفته و اسمش سالار اویونی هستش و به عنوان بزرگترین آینه ی طبیعی بر روی زمین میشناسنش.

دریاچه مخرگه کرمان

نکته ی جالب دیگه اینه که شکل گرفتن این پدیده و این آینه ی طبیعی نیازمند بارش خیلی زیادی هم نیست و فقط با 10 میلیمتر بارش باران این آینه انعکاس فوق العادش قابل دیدن میشه.

بعد از مرداد ماه یعنی وقتی آب این دریاچه کامل تبخیر بشه، دریاچه مخرگه تبدیل میشه به یک نمکزار بسیار بزرگ.

دریاچه مخرگه شهربابک

دلیل اینکه در ابتدا هشدار دادم بدون راهنما به این دریاچه نرید، وجود داشتن باتلاق ها در اطراف این دریاچه هستش که بارها باعث از دست دادن جون گردشگران و بازدیدکنندگان شده پس این موضوع روبسیار جدی بگیرین و اصلا” ریسک نکنین.

متاسفانه با این همه زیبایی اما همچنان این دریاچه زیاد شناخته شده نیست و جالبه بدونین حتی خیلی ها توی شهربابک اسم این دریاچه رو هم نشنیدن.

مسیر دسترسی به دریاچه مخرگه

این دریاچه از شهرا بابک حدود 33 کیلومتر فاصله داره و یکمی هم بد مسیر هستش. یکی از مسیرها که خاکی کمتر داره اینه که از طرف شهربابک به سمت جنوب حرکت کنین و بعد از رسیدن به روستای ساراب یا استبرق و رد کردنشون میرسین به کارخانه ای به نام آجر گود غلامعلی و بعد از طی کردن مسافتی حدود 18 کیلومتر به منطقه مخرگه میرسین.

مسیر بعدی هم اینه که از سمت شهر سیرجان از جاده ی فرعی ای به نام جاده ی معدن پیرقوچان حرکت کنید و به سمت جنوب غربی برید تا به این منطقه برسین اما یادتون باشه اگه از این جاده حرکت میکنین، یه چیزی حدود 20 کیلومتر از  این مسیر خاکی هستش.


  • رضا خوشى
  • رضا خوشى

غار یخی چما یک انباری پر برف درکه ارتفاع برف هایش گاهی به 50 متر هم می رسه.

غار چما

غار چما در استان چهار محال و بختیاری قرار داره و از توابع شهر کوهرنگه و توی فاصله ی 25 کیلومتری چلگرد قرار داره. نمونه های شبیه به این غار در روسیه وایسلند هم وجود داره.

غار چما کوهرنگ

این غار در مقابل دشت چما واقع شده و دیواره های یخی اش در فصول گرم و کم بارش بسیار نازک و ضعیف هستند و اصلا” شرایط مناسب و امنی رو برای تحمل فشار و وزن رو ندارند و از عبور و فشار آوردن از روی آنان جدا” پرهیز کنین.

غار چما ورودی

اسم این غار از گویش عشایر بختیاری گرفته شده. چم به معنای مرغزار کنار جوی یا آب است و چما جمع کلمه ی چم است و دلیل این نام گذاری مرغزاری است که در اطراف این غار و مخصوصا” در پایین این غار قرار داره.

غار چما رودخانه

به دلیل شرایط آب و هوایی و سردسیری این منطقه برف هایی که از سالیان دور باریده شده و در داخل این غار مثل یک انبار روی هم انباشته شده اند باعث شده تا قندیل هایی از جنس یخ در غار چما بوجود بیاد و به دلیل سرد بودن محیط داخلی غار، این قندیل ها در تمامی فصول سال قابل رویت هستند.

غار چما داخل

همچنین این غار یکی از منابع تامین کننده ی آب شیرین جاری شده به سد کوهرنگ هستند و این آب شیرین توسط چشمه ای با آب سرد که در زیر این برف ها وجود داره تامین می شوند.

غار چما دهنه

یادتون باشه که پس از کوهپیمایی به تنه ی اول میرسین که برفی و زیباست و در ادامه ی مسیر برفی و لغزان شما به غار دیگه میرسین که از تنگه یا همون غار اول حدود 100 متر فاصله داره و یک جورایی میشه گفت که غار اول قسمتی جدا شده از این غاره و برای رفتن به این غار یادتون باشه حتما” نیاز به چراغ قوه و یا ترجیحا” head light دارین چرا که به غیر از ورودی و خروجی، بقیه ی مسیر غار تاریکه. مخصوصا” باید مراقب باشین که سرتون به قندیل های سقف برخورد نکنه.

غار چما ورودی از داخل

پس از خروج از غار دوم چشمه ی آب شیرین و تگری که در بالاتر بهش اشاره کردیم وجود داره.

غار چما

مسیر دسترسی به غار چما

از شهرستان کوهرنگ به سمت چلگرد حرکت کرده و بعدش 25 کیلومتر دیگه طی کرده و بعد از گذشتن از آبشار و روستای زیبای شیخ علیخان به نزدیکیه این غار خواهید رسید. بیشتر این مسیر آسفالت هستش به غیر از قسمت هایی از انتهای مسیر. به دلیل شرایط جاده و خاکی بودن بخشی از مسیر، شما از چلگرد حدود یک ساعت در راه خواهید بود و البته بومیان این مسیر رو حدود چهل دقیقه طی می کنن و با نیسان های کرایه ای هم میتونین به این غار برین.


  • رضا خوشى

توی شهرستان بوانات فارس روستایی به نام روستای بزم که نه جاذبه خاصی داره و نه خیلی سرسبزه قرار داره که با هوش یکی از جوانان این روستا به اسم عباس برزگر باعث شده که به عنوان شگفت انگیز ترین تجربه گردشگری ایران توی کتاب راهنمای گردشگری یونسکو قرار بگیره.

روستای بزم 1

داستان روستای بزم به این حالته که 2 گردشگر آلمانی توی یک شب بارونی مهمون خونه برزگر میشن و او ازشون با دمپختک و ترشی لیته پذیرایی میکنه. مهمون های برزگر 2 روز رو به سبک روستاییان ایرانی همراه با پذیرایی صمیمانه او زندگی میکنن. موقع برگشت مهمونای او 200 هزار تومان بهش هدیه میدن که این باعث میشه عباس به این فکر بیفته که میشه از گردشگران توی یک روستای باصفا پذیرایی کرد.

روستای بزم 2

همچنین توریست های آلمانی عباس با رسانه ای کردن نوع مهمون داری او و با صفا بودن روستای بزم باعث به راه افتادن توریت ها به این روستا میشن و برزگر با تعداد زیادی از اونا روبه رو میشه.

روستای بزم 3

هوشمندی او برای بهره برداری از این اتفاق، بسرعت برزگر رو شهره عام و خاص می کنه و شبکه های تلویزیونی از سراسر جهان، کارآفرین روستایی ایران رو روی آنتن خود می برن. برزگر حالا علاوه بر دهکده توریستی اش در تدارک برپایی یک تور عشایری با ١٥ هزار سیاه چادره.

این هوشمندی عباس باعث شده که از اون زمان تا حالا بیش از 18 هزار گردشگر خارجی به روستای بزم اومدن.

روستای بزم 4

مسیر دسترسی به روستای بزم

روستای بزم در 190 کیلومتری شهر شیراز و 17 کیلومتری شهر سوریان مرکز شهرستان بوانات قرار داره.


  • رضا خوشى

دریاچه لزور به واسطه ی سد لزور ایجاد شده که در استان مازندران قرار داره و موقعیت آب و هوایی بسیار خوبی داره…
دریاچه لزور به معجز چشمه یا سیاه رود هم معروفه و اگه به اینجا رفتین و این اسم ها رو شنیدین متعجب نشین.

دریاچه لزور
این دریاچه شکلی مثلثی داره و عرض دریاچه لزور حدود 200 متره و عمقش هم حد اکثر به 15 متر میرسه.
دریاچه در نزدیکیه ده لزور قرار داره که منطقه ای ییلاقیه و 2350 متر از سطح دریا ارتفاع داره و مسیر کوهپیمایی کوهنوردانی هستش که قصد عزیمت به قله ی میشینه مرگ رو دارن.

دریاچه لزور مازندران
قله ی میشینه مرگ 4025 متر ارتفاع داره. در مسیر سعو به قله ی میشینه مرگ از مسیری گذر میکنین که به تنگه میشینه معروفه. تنگه میشینه محلیه بسیار زیبا و در این تنگه آبشاری قرار گرفته که به زیبایی تنگه میشینه افزوده.

دریاچه لزور فیروزکوه
اگه به دریاچه لزور و تنگه میشینه رفتین حتما” یادتون باشه که گذشتن و عبور کردن از این تنگه رو با دقت انجام بدین چرا که این تنگه بسیار باریکه و خیلی جاها نیاز دارین تا برای عبور از این مسیر از دیواره های تنگه کمک بگیرین و درواقع مسیر بسیار باریکیه اما خیلی هم زیباست.

دریاچه لزور تنگه
مسیر دسترسی به دریاچه لزور و تنگه میشینه
وقتی که از تهران به سمت فیروزکوه و درواقع توی جاده ی فیروزکوه قرار گرفتین، حدودا” 10 کیلومتر مونده که به شهر فیروزکوه برسین، یک فرعی سمت چپتون میبینین (که درواقع میشه شمال جاده) و تابلویی دیده میشه که زده “بخش ارجمند” و بای اینکه این فرعی رو رد نکنین یادتون باشه در همین حوالی یک پمپ بنزین هستش به نام نمرود. وارد جاده ی فرعی که شدین بعد از 25 کیلومتر به ارجمند میرسین و یک تابلویی میبینین که زده “ده لزور” و به این سمت میرید و این جاده خاکیه و تا انتهاش که برید میرسین به دریاچه لزور.

  • رضا خوشى

شاید با شنیدن هفت حوض ، یاد منطقه ای در شرق تهران بیوفتین . اما این هفت حوض ، هفت حوض طبیعی هستند که در اثر وقایع طبیعی به وجود اومدن و آرامشی خاص رو به آدم می دن . حالا که تا شهر مشهد اومدیم ، حیفه دیدن دره هفت حوض رو از دست بدیم .

دره هفت حوض مشهد

همواره در کشور ما بنا های مذهبی زیادی یافت میشه که علت اون ، پذیرش دین از سوی مردم در زمان های مختلف بوده . از لحاظ دینی ، زمان هایی هست که برای زیارت توصیه شده که یکی از اون ها ، ایام زیارتی امام رضا (ع) هست که در این ایام ، گردشگران زیادی به استان خراسان رضوی و شهر مشهد میان .

حرم امام رضا

اما بعد از زیارت ، گاهی فرصت زیادی باقی میمونه که به جای گذروندن در مراکز خرید و پاساژ ها ، اگر جاهای دیدنی شهری که میریم رو بشناسیم ، میتونیم جاهای جدید رو هم در این فرصت ببینیم .

اگر شما هم برای زیارت قصد سفر به مشهد رو دارین ، پیشنهاد می کنیم که یک سری هم به دره هفت حوض بزنین .

دره هفت حوض استان خراسان

دره هفت حوض ، هفت حوضچه ی طبیعی هستند که در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق (در بلندی های رو به جنوب بینالود) قرار گرفته . در واقع میشه گفت این هفت حوضچه در اثر باران های اسیدی و فرسایش سنگ به وجود اومدن . این هفت حوضچه هم در امتداد هم ، در قسمتی که سنگ ها صاف و صیقلی هستند ، ایجاد شدند .

دره هفت حوض

اندازه ی بعضی از این حوض ها در حد یک استخر کوچک هست و بعضی دیگر بزرکتر یا کوچکتر . آب این هفت حوض ، از حوض اول به دوم ، از دوم به سوم و همین طور به حوض آخر میرسه . بعد از اتمام این هفت حوض هم تک حوض های بزرگ قرار دارند .

پارک طبیعی دره هفت حوض

به طور کلی سکوت و آرامش این منطقه و کم تردد و کم بازدید بودن اون باعث شده تا آرامش خاصی داشته باشه . در هفت حوض فقط صدای آب شنیده میشه که بسیار آرامش بخشه.

پارک دره هفت حوض مشهد

مسیر دسترسی به دره هفت حوض

ابتدا از شهر مشهد به سمت جنوب شرقی و کوه های خلج میاین . برای رسیدن به این منطقه ، پس از رسیدن به دره هفت حوض ، باید ماشین رو پارک کنین و 2 کیلومتر از مسیر رو پیاده روی کنید تا به هفت حوض برسین . از شهر مشهد حدودا 30 دقیقه در راه هستین تا به دره هفت حوض برسین .

  • رضا خوشى

سیلوانا منطقه ی نمونه گردشگری در ایران و در نزدیکی شهر ارومیه…

در دنیا 19 منطقه وجود داره که دارای اکسیژن خالص هستن و یکی از این 19 منطقه در استان آذربایجان غربی قرار داره.

سیلوانا رود
در سیلوانا شما شاهد چشمه ها و دریاچه های زیادی باشین که بر اثر آب شدن برف کوه های اطرافش بوجود اومدن. بکر بودن این ییلاق همچنان حفظ شده و با رفتن به سیلوانا شما شاهد عکس کارت پستالیه فوق العاده خواهید بود.

سیلوانا دریاچه زمستانی
کلمه ی سیلوانا یا سیلوانه کلمه ایه که ریشه ی ایتالیایی داره و به مکانی از بهشت میگن سیلوانا و در لغت هم به معنی جنگل و بیشه ی سبز هستش.

سیلوانا طبیعت
این منطقه یا شهر در دامنه ی ارتفاعات بلند که مشرفه به خط مرزی ایران و ترکیه و توی قسمت میانیش قرار گرفته و با دهستان باراندوز از توابع بخش مرکزی ارومیه قرار گرفته.

سیلوانا دشت
جالبه بدونین زبان گفتگوی مردم اهالی سیلوانا کردیه و مردمش عموما” مذهب شافعی دارن. مردمان این منطقه مشغول صنایع دستی ای از قبیل گلیم و جاجیم و پوشاکی ساده هستند و همچنان محصولات لبنی و محصولات دامی تولید میکنن.

سیلوانا
در این منطقه شما میتونین عسل های بسیار تازه و فوق العاده خریداری کنین. اهالی این ییلاق علاوه بر صنایع دستی و لبنی ای که گفتیم، به پرورش عسل بسیار مرغوب از زنبور هایی که مهاجر هستند و به این منطقه وارد شدند مشغول هستند.

سیلوانا ارومیه
لازم به ذکره که این منطقه در 4 شهریور 1394 شهر پاراگلایدر شد و مسابقات ملی پاراگلایدر در این منطقه و در سایت پروازی کاوه خلیل ارومیه برگزار شد و در این مسابقات 250 خلبان زن و مرد به مدت 3 روز با هم به رقابت پرداختند.

سیلوانا دریاچه
آبشار سوله دو کل در این منطقه جایی بود که نیروگاه برق آبی رو قرار بود احداث کنند و اهالی و دوستداران طبیعت مخالف این موضوع بودن، چرا که اعتقاد داشتند این سد و نیروگاه موجب از بین رفتن این آبشار میشه.

سیلوانا آبشار

سیلوانا برف

مسیر دسترسی به سیلوانا

سیلوانا در 39 کیلومتری ارومیه قرار داره و حدود 1 ساعت در راه خواهید بود و میشه گفت از این شهر تا مرز شهری وجود نداره.

  • رضا خوشى