ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۰۱ ب.ظ

10 جاذبه گردشگری شیراز

1. شاهچراغ

مقبره ی مطهر احمد بن موسی کاظم (ع) برادر امام رضا (ع) معروف به شاهچراغ در شهر شیراز قرار داره. او برای پیوستن به امام رضا و مبارزه با شرارت و بدیعازم مشهد شد. اما به دست افراد مامون عباسی کشته شد و در شیراز در نزدیکی مقبره برادرش، سید میر محمد به خاک سپرده شد.   دروازه قران
زمانی که از سمت اصفهان به سمت شیراز راهی میشین، در ابتدای ورود به شیراز طاقی وجود داره به نام دروازه قران که تمام ماشین ها، از زیر اون عبور میکنن. از اونجایی که در محفظه ای بالای این دروازه، قران وجود داره، به این اسم شهرت داره. این دروازه رو عضدالدوله دیلمی بنا کرده و برای اینکه مسافرین به سلامت وارد و خارج از شیراز بشن، بنا شده.

2. سعدیه


شیراز از جمله مهد های شعر و ادب فارسی است و مقبره شاعر و نویسندگان بزرگی در آن قرار دارد. که یکی از معروف ترین آنها عبارت است از مقبره ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده قرن 7.

3. حافظیه

خواجه شمس الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ یا لسان الغیب، از شاعران بزرگ قرن هشتم است که مقبره او در شهر شیراز قرار داره و روزانه میزبان گردشگران بسیاریه.

4. ارگ کریم خانی

این ارگ که محل زندکی کریم خان زند بوده، که از جمله بزرگترین بناهای دوره ی زندیه به حساب میاد. این ارگ، تلفیقی از معماری مسکونی و نظامی هست که در دوران قاجار، محل زندگی افراد مهم و در زمان پهلوی، به عنوان زندان ازش استفاده میشده.

 5. بازار وکیل

بازار وکیل از جمله مهمترین و مشهورترین بناهای تاریخی ایران و شیراز با معماری بسیار زیبا به حساب میاد.

6. حمام وکیل

در واقع مجموعه بازار وکیل، مسجد و حمام وکیل، از آثار تاریخی مشهور و زیبایی هستند. این حمام در زمان زندیه، به عنوان حمامی برای عموم مردم بوده و دارای فسمتی به نام شاه نشین برای شاه بوده. اما بعد از اون، در دوره پهلوی به حمام نمره تبدیل شده که این کار باعث خارج شدن ظاهر اصلی حمام شده. اما امروزه حمام وکیل  موزه ای با ۳۰ مجسمه ی مومی هست.

7. باغ ارم

باغ ارم باغی تاریخی در شهر شیرازه که دارای معماری زیبا و فضای بسیار زیباییه. این باغ دارای تنوع بسیار بالایی از گیاهان سرتاسر جهانه و در واقع نمایشگاهی از گونه های مختلف گل و گیاه به حساب میاد.

8. پاسارگاد

پاسارگاد از جمله دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شیرازه. کوروش پاسارگاد رو به عنوان مرکز فرماندهی حکومت هخامنشی بنا کرد و در اون کاخ ها و قسمت های زیادی ساخته شد که در حال حاضر قسمت های کمی به طور سالم باقی مونده. اما مقبره کوروش از جمله قسمت های سالم پاسارگاد به حساب میاد.

9. تخت جمشید

تخت جمشید از جمله شهرهای باستانی ایرانه که در سالهای دور به عنوان پایتخت حکومت هخامنشی بنا شده. این شهر به نام های دیگه مثل پرسپولیس، پارسه، هزارستون، چهل منار شهرت داره.

10. آبشار مارگون

آبشار مارگون از جمله بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهانه که در مرز استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد، شهر سپیدان قرار داره. از آبشار سرچشمه رودخونس و در بالای کوه هیچ رودخونه ای نیست. بلکه از لا به لای صخره ها، چندین هزار چشمه وجود داره که آب از لا به لای اون بیرون میریزه.

  • رضا خوشى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی