ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲ ق.ظ

حمام قجر

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین هستش. این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال 1057 هجری قمری توسط امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شد و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شده.

حمام قجر موزه

مساحت این حمام در حدود 1045 مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است. ورودیِ حمام رو به جنوب باز شده و پس از طی راه‌پله‌های مارپیچ، سربینه وسیع حمام قرار می‌گیرد. در وسط سربینه حوض زیبایی قرار دارد. پلان سربینه به شکل 8ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه‌نشین‌ و طاق‌نما می‌باشد. این بخش به وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می‌شود.

حمام قجر

گرمخانه دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی است. تزئینات گرمابه شامل کاشی‌کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش گردیده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

حمام قجر قزوین

این حمام در سال 1379 خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. این موزه شامل 3 بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل می‌باشد و زندگی روزمره مردم به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حمام قجر موزه قزوین

حمام قجر موزه قزوین 1

مسیر دسترسی به حمام قجر قزوین

حمام قجر در استان قزوین و شهر قزوین و در خیابان عبید زاکانی این شهر قرار داره.

  • رضا خوشى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی