ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

غار یخمراد واقع شده در روستای کهنه ده سابقه‌ی زیادی داره و به خاطر سیل‌های زیاد بارها از بین رفته و بارها تخلیه شده و دوباره بدست اهالی روستا ساخته شده و رونق گرفته و برای همین به کهنه ده معروفه. مشاهده مسیر غار یخمراد غار یخمراد که یکی از جاذبه‌های این روستا هست. در قسمت شمالی یه دره‌ی عمیقی و منتهی به روستای آزادبر هستش که دهانه اون حدود 2640 متر از سطح دریا ارتفاع داره و طول غار از ابتدا تا انتهای اون کاملا” مشخص نیست و میگن که به خاطر وجود حفره های متعدد در اون کسی تا کنون به انتهای غار نتونسته بره. غار یخمراد چالوس اهالی روستای کهنه ده اعتقاد دارن که قبلا” بیماران با خوردن یخ غار که بطور دائمی و در حوض انتهای غار هستش و در هیچ فصل از سال این یخ ها ذوب نمیشن، حالشون بهتر میشده و برای همین به غار یخمراد معروف شده. غار یخمراد روستای کهنه ده بهترین موقع برای رفتن به این غار آخر زمستون و مخصوصا” فصل بهار هستش چون توی این فصل آب‌های ناشی از بارون ها قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شه و همینطور در محوطه بیرون غار، منظره گیاهان کوهستانی معطر فضا رو زیبا و مطبوع تر میکنه و برای همین پیشنهاد من برای بازدید از این غار فصل بهار هستش. راه دسترسی به غار یخمراد از سمت کرج توی جاده چالوس، نرسیده به گچسر بعد از دوراهی گچسر و بعد ازگذشتن از روستای وله، روستای کهنه ده هستش که شما رو به غار یخ مراد میرسونه. این غار متعلق به دوره ی دوم زمین شناسی مزو زوییک یا میان زیست هستش که از عمرش حدود 70 تا 230 میلیون سال میگذره. غار یخمراد مسیر نکته ی غار در اینه که دمای طاق با دمای کف غار فرق میکنه و همچنین این غار تونل ها و دهلیز ها و حفره ها و چاه های مختلفی داره و بیشتر کف و دیواره ها و طاق از یخ و قندیل درست شده. نکتهٔ مهم دیکه ی این غار مطبق بودن اون هستش که بین غارهای ایران کمتر دیده می‌شه. در قسمتی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاعی بیشتر از 30 متر هست که این غار رو از این نظر متفاوت کرده. دیدن این غار رو بهتون پیشنهاد میکنم و لباس و لوازم غارنوردی ترجیحا” همراهتون باشه. مسیر دسترسی غار یخمراد توی 65 کیلومتری مسیر جاده تهران چالوس هستش. بعد از گذشتن از پل و دوراهی گچسر در سمت چپ جاده راه فرعی خاکی به طول حدود 4 کیلومتر هست که به روستای کهنه ده منتهی میشه و در آخر به روستای آزادبر وصل میشه. کنار روستای کهنه ده به یک دو راهی میرسید که سمت راست به سمت غار میره.

  • رضا خوشى

امروز میبرمتون به جنگل الیمستان که در آمل قرار داره و در روستای الیمستان.

جنگل الیمستان بهار

الیمستان خودش یه روستای توریستی هستش از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل. جنگل الیمستان، محل رویش گیاهی به اسم الیما هستش که در ماه اردیبهشت رشد می کنه. میگن نام جنگل الیمستان هم برگرفته از اسم این گیاهه. الیمستان یکی از مناطق توریستی ایران است که تورهای زیادی سالانه برای تفریح و سفر به دل طبیعت الیمستان می روند. این منطقه فضای فوق العاده ای هستش برای کسانی که علاقه به عکاسی دارن و طبیعت بکر و زیبایی جنگل و مراتع و سر سبزی آن وصف ناشدنیه. آب مردم آن از چشمه تامین میشه و محصول اون غلات ، لبنیات و عسل هست.

جنگل الیمستان آمل

.

جنگل الیمستان و قله

قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه های این روستاست که زمستون و بهار، کوهنوردای زیادی رو جذب می کنه. قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در زمستون هستش. اگر اهل کوهنوردی باشین، این قله بهترین گزینه ی سفر برای کوهنوردی حساب میشه و مناسبه و توی کل مسیر دامنه شرقی، قله دماوند جلوی چشمای شماست و چشم انداز خیلی خوبی داره.

جنگل الیمستان روستای الیمستان

اما شاید از همه جالب تر منطقه نقش پای رستم باشه که تعجب همه کوهنوردان رو به خودش جلب میکنه. نرسیده به قله جای دو شهاب سنگ بزرگ دیده می شه که حفره هایی به عمق 10 متر ایجاد کرده. بومیان منطقه ، افسانه ای زیبا برای این چاله ها دارند. اونا معتقدن که این گودال ها جای زانوهای رستم هستش که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده!
جنگل الیمستان واقعا” فوق العادس پس لطفا” اگه از این جنگل دیدن کردین به طبیعت آسیب نرسونین و یادتون باشه طبیعت امانتی هست در دست ما…

جنگل الیمستان

مسیر دسترسی

آمل کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، یه جاده ی فرعی سمت راست به تابلو زده امام زاده قاسم یا امامزاده لهاش می رسین و بپیچین داخل فرعی ، در ادامه مسیر به یه دو راهی می رسین که باید جاده سمت چپ را دنبال کنین. جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار حدود 7 کیلومتر هستش که ابتدا ما رو به روستای لهاش و بعد از 5 کیلومتر این مسیر خاکی شما به روستای الیمستان می رسونه ، قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می شه که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شده ، از اونجا با پشت سر گذاشتن آبادی وارد جنگل می شین.

  • رضا خوشى

گوردخمه اسحاق وند یکی از اسرار آمیزترین آثار تاریخی استان کرمانشاه هستش که توی شهرستان هرسین قرار دارند.

گوردخمه اسحاق وند

گوردخمه نوعی معماری تپه ای هست و درواقع فضایی هستش در کوه ها ، تپه ها ، صخره ها که در برای خاکسپاری متوفیان ساخته میشده.

نام گوردخمه اسحاق وند از روستایی به نام اسحاق وند که در همون اطراف هست گرفته شده، اما این گوردخمه‌ها در میان مردمان محلی به فرهاد تاش هم معروف هستش.

گوردخمه اسحاق وند خودش شامل سه گوردخمه هست:

گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه ی دیگه قرار داره و به عرض 2.10 متر هستش. گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه‌ای به عمق 85 سانتیمتر و عرض 2.10 متر هستش و گوردخمه وسطی یا میانی به عمق 1.75 و عرض 1.63 متر هستش.

گوردخمه اسحاق وند سه گانه

اطراف هر یک از این گوردخمه‌ها قاب‌بندی شده و در قسمت بالای گوردخمه اسحاق وند وسط، تصویری وجود داره از مردی به شکل تمام قد، به ارتفاع 1.87 متر که با چهره‌ی نیمرخ روی سنگ حجاری شده. این شخصیت لباس چین دار بلندی به تن داره و دست‌های خودش رو به حالت نیایش در جلو و رو به روی صورت خودش قرار داده.

در مقابل این تصویر یک مشعل هست به ارتفاع 83 سانتیمتر و بعد اون یک آتش‌دان به ارتفاع 94 سانتیمتر وجود داره و در پشت این آتش‌دان، فردی به ارتفاع 80 سانتیمتر حجاری شده که دست‌هایش را بلند کرده و از پشت یک شئ را گرفته است.

گوردخمه اسحاق وند کرمانشاه

در گذشته گوردخمه اسحاق وند را به دوره ماد نسبت می‌دادند، ولی امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

هرتسفلد، باستان‌شناس برجسته، گور دخمه ی اسحق رو به دوره هخامنشی نسبت می‌ده و معتقده که گوردخمه میانی قبر گئومات مغ هست. بوده. گئومات مغ کسی بوده که به نوشته کتیبه بیستون وانمود کرده که پسر کوروش بزرگ

اگرچه افراد دیگه ای هم گوردخمه اسحاق وند رو متعلق به دوره هخامنشی می‌دونن، ولی نسبت دادنش رو به “گئومات مغ” بی‌پایه و اساس می‌دونند. در آخرین پژوهش‌ها این گوردخمه‌ها را به دوره سلوکی نسبت دادن ، چراکه در زمان اشکانیان نقش آتش‌دان و پیکره شخصیتی که هر دو دست‌هایش را بلند کرده و از پشت شی را گرفته، حجاری شده.

گوردخمه اسحاق وند که گوردخمه‌هایی سه‌گانه هستند یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان هرسین در استان کرمانشاه محسوب می‌شن و جذابیت خاص خودشون رو برای گردشگران دارن و اگه به کرمانشاه رفتین ، گور دخمه ی اسحق رو از دست ندین.

  • گوردخمه اسحاق وند هرسین

مسیر دسترسی

گوردخمه اسحاق وند در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر هرسین و در شمال شرقی روستایی به نام ده نو هستند.

  • رضا خوشى

یکی از کویزهای زیبا و معروف برای گردشگران کویر مصر هستش که می خوایم امروز در موردش صحبت کنیم. روستای مصر که در قدیم به اسم های چاه دراز، کلاته یوسف و مزرعه یوسف نام داشته توی استان اصفهان و از توابع شهرستان های خور و بیابانک قرار داره. کویر مصر یا روستای مصر دقیقا در وسط مسیر نایین و اصفهان واقع شده. دریای شنی کویر مصر یکی از جاذبه های معروف این محل می باشه که قسمتی از فیلم خیلی دور خیلی نزدیک نیز توی همین مکان ها در روستا فیلم برداری شده.

کویر مصر

تایخچه روستای مصر بیشتر از 100 سال نیستش ولی همه اینجارو به اسم مزرعه یوسف هم می شناسن. دلیل اصلی وجود نام یوسف این است که تاسیس کننده این روستا فردی سرمایه داری به اسم یوسف بوده که به چوپانی می پرداخته. بعد از چند سال و با خشک شدن و کم آب شدن قنات های روستا، یوسف مجبور به حفر چاه با موتور های انگلیسی میشه. با گذشت زمان باز هم سطح آب پایین تر میره که مجبور به کندن چاه های عمیق تر میشن و اسم دیگری روی روستا گذاشته میشه که چاه دراز نام داره. بعدها به دلیل علاقه نچندان یوسف به اسم خود داخل شهر اسم روستا رو به خاطر احترامی که به حضرت یوسف داشته به مصر تغییر میده.

کویر مصر 2

اطراف کویر مصر دیدنی های زیادی قرار داره. چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رملهای ماسه ای جزو این مناطق به شمار میان.

کویر مصر 3

از دیدنی های اطراف این روستا میتوان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رملهای ماسه ای اطراف روستا اشاره کرد. علت نامگذاری این منطقه به سلکنون، سیل ویرانگر سال 1355 روستای مصر بوده است که در این منطقه دریاچه عظیمی ایجاد کرده است. لغت سلکنون ساده شده لغت سیل کنون است که به این منطقه اتلاق می گردد.

 بهترین زمان ها برای سفر به کویر مصر از اوایل مهر تا پایان زمستون هستش و میشه حتی توی نوروز هم به این محل رفتش.

کویر مصر روستای مصر

مسیر دسترسی به روستای مصر (کویر مصر)

این روستا توی دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور قرار داره. برای رسیدن به کویر مصر به خور برسیم و 35 کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید به روستای مصر میرسین.

  • رضا خوشى

شاید بهتر باشه یکمی بیشتر به جاهایی سر بزنیم که کمتر دیده میشن و متاسفانه رسیدگی بهشون کمتره و روز به روز داره خراب و خراب تر میشه. جاهایی که اسمش کمتر به گوشمون می خوره اما واقعا” نمیشه ازشون گذشت و واقعا” حیفه که نریم و نبینیمشون. قلعه رستم جای با ارزشیه برای دیدن با اینکه خیلی از بین رفته اما خوبه که یه سری بهش بزنین…

قلعه رستم سیستان
قلعه رستم بزرگ‌ ترین قلعه دوران صفوی در این منطقه هست و بزرگی اون سبک افسانه‌ ای و نسبت دادن اون به نام آورترین شخصیت سیستان یعنی رستم دستان شاهنامه هستش. مجموعه‌ ای از 15 تپه مربوط به دوران ما قبل تاریخ هم توی این منطقه وجود داره. باستان شناسانی تعدادی سکه ی نقره ی مربوط به پوراندخت، پادشاه ساسانی توی این منطقه کشف کردن. قلعه رستم به دلیل دور بودن از جاده ی اصلی مورد توجه مردم محلی و گردشگران به دلیل نداشتن آگاهی لازم قرار نمی‌گیره. محدوده ای که قلعه در اون قرار داره معروف به محوطه حوضداره. توی این منطقه آثار یک شهر باستانی با آجرکاری و ساختمان‌های متعدد و سر در ورودی، برج نگهبانی و 15 برج دفاعی دیگه هستش.
قلعه رستم
قلعه رستم به دلیل نبودن منابع مالی و انسانی رو به تخریب هستش و حفاری‌های غیرمجاز توی این قلعه باعث زیاد شدن سرعت تخریب و از بین رفتن سریع تراین بنای عظیم تاریخی شده. اجزای اصلى معمارى قلعه شامل سردر ورودى که توی سمت شرق قرار داره و برج هاى نگهبانى و تدافعى متعلق به حصار و حفاظت قلعه، یخدان، خندق و از همه مهم تر قسمت شاهنشین اون بوده. همچنین بقیه ی تاسیسات مسکونى داخل قلعه هم تا حدودى تخریب شده و از بین رفته. هیبت و صلابت دروازه ی ورودى و 15 برج تدافعى اطراف قلعهرستم با زیبایی بسیار در مقابل اتفاقات طبیعی هنوز هم می درخشه. تیرهای داخل دیوار و کنگره‏هاى حصار و برج ها، وضعیت دفاعى قلعه را به خوبى نشون میده.

 

قلعه رستم زابل
قسمت های مخصوص ساختمان شاهنشین قلعه رستم: عناصر اصلى اون که شامل حیاط مرکزى، مجموعه‏اى از اطاقهاى مختلف در اطراف حیاط مرکزى، ایوانهاى شمالى و جنوبى، ساختمان حاکم‏ نشین که به مجموعه گفته شده وصله و ساختمان امنیتى که در سه طبقه ساخته شدن. در بعضى از اطاق ها با قراردادن خشتها در کنار همدیگه پنجره‏هاى زیباى مشبک شکلی رو به وجود اوردن که یکى از ویژگی هاى معمارى منطقه هستش.
حصار یا باروى قلعه رستم با استفاده از وضعیت طبیعى قلعه از شرق به غرب با نقشه چند ضلعى نامنظمی ساخته شده که با توجه به پلان موجود، این قلعه بر اساس نقشه ی از پیش تعیین شده ساخته شده، به طورى که ضلع شمالى قلعه رستم بادشکن خیلی مناسبى در مقابل شدت بادهاى 120 روزه ی معروف سیستان هستش.
قلعه رستم بارانی
یخدان در بخش شرقى قلعه رستم و روبروى شاهنشین قرار داره که تشکیل شده از یک فضاى مدور نسبتا وسیعى به ارتفاع 5 متر از سطح زمین هستش.
اصطبل قلعه با فاصله ی کم از ارگ شاهنشین قرار داره و در پشت اون ساختمان بلند و درازی قرار داره که توی بدنه ی اضلاع اون آخورهایى به ردیف دیده میشه.
خندق در حال حاضر خندقى به عرض 5/7 متر که در بعضى جاها این اندازه تغییر میکنه قلعه رو در برگرفته به صورتی که به خاطر جمع شدن خاک، عمق خندق چندان زیاد نیستش در حال حاضر.
قلعه رستم قدیم
مصالح ساختمانى قلعه رستم: شرایط اقلیمى و وضعیت آب و هوایى و موقعیت استراتژیکى منطقه باعث شده تا معماران و سازندگان  که دیواری محکم به منظور بهره‏بردارى‏هاى نظامى و مسکونى ایجاد کردن. مناسب‏ ترین مصالح ساختمانى اون خشت خام هستش و در بعضى موارد آثار گچی هم داخل اطاق ها دیده میشه.
مسیر دستزسی به قلعه رستم
قلعه رستم توی 70 کیلومتری جنوب غربی شهرستان زابل ( استان سیستان و بلوچستان )، بعد از شهر سوخته خارج از جاده اصلی بنایی وسیع و مربوط به دوران صفویان و سلجوقیان اسلامی هستش.

  • رضا خوشى

قبرستان خالد نبی در فاصله 90 کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ در استان گلستان قرار داره.
پایین تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و چشمه خضر دندان و دره‌ای بنام پنج شیر هستش. طبق روایات موجود بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همرا هان اوست، که آنها احترام ویژه بین ترکمن‌ها دارند. یکی از پیغمبران عرب بعد از عیسی خالد نبی غیث بن سنان عبسی بوده، که در گفتگوی محاوره‌ای ترکمنان، به ایشان «حالت نبی» میگن.
در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و در ادامه اون و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع کمتری نسبت به محل مرقد خالد نبی داره، گورستان عظیمی هست که حدود 600 سنگ مزارهای استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر 2 متر در آن دیده میشه.

خالد نبی

بقعه چوپان آتا و بقعه عالم بابا
یکم دور از قبرستانخالد نبی و مشرف سر قلعه مسلط هزاره دره شمالی، بقعه چوپان آتا و بقعه عالم بابا هستش. این دو بقعه بنایی ساده و مسقف با پلان چهار ضلعی است، که در هر طرفش یک پنجره با طاق هلالی هستش. پنجره شمالی تبدیل به مدخل شده‌. گنبد بقعه فلزی و بصورت نوک تیز شش ضلعی در مرکز سقف ساخته شده‌، که دارای کمربندی هست. نمای خارجی آن ساده و سیمان کاری شده و نمای داخل بقعه نیز ساده، فاقد تزیین و کتیبه هستش. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ قبر هست. سازه های این دو از سنگ‌های لونه محلی هستش.

قبرستان خالد نبی

جلوی در ورودی بقعه درخت کوچک نذر کرده وجود داره که زائرین برای برآورده شدن حاجات خود به ان دخیل میبندن.
قبرستان خالد نبی
درشرق بقعه عالم بابا و روی یک رشته تپه‌های خاکی که ارتفاع کمتری به نسبت محل زیارتگاه خالد نبی داره، گورستان وسیع با منظره خیره کننده و عجیبی هستش که سنگ قبرهای آن به شکل استوانه‌هایی به ارتفاع 2 متر و بیشتر دیده میشه. بیش از 600 سنگ مزار در قبرستان خالد نبی دیده شده. پراکندگی این سنگ‌ها بیشتر در دامنه کوه مرکزی، دامنه شرقی کوه‌ و تعدادی از مجموعه سنگ مزارها به تنهایی در تپه‌های اطراف مسلط به هزار دره هستش.

خالد نبی گورستان

این گورستان بی شک یکی از قدیمی ترین گورستان‌های کشور با سنگ مزارهای بسیار منحصربه‌فرد و بی نظیر هستش. سنگ مزارهای این گورستان سنگ‌های یک پارچه تراشیده شده هستش.
در منطقه ترکمن صحرا با اشکال و فرم‌های متنوعی از سنگ مزارها روبرو هستیم، که به گروههایی تقسیم میشن که هر گروه ویژگی خاصی داره و وجه مشترک اونا کمتر دیده شدن نوشتار و کتیبه هست و تمامی آنها به شکل‌های مختلف انسانی و انتزاعی و الهام گرفته از دیدگاه‌های اعتقادی حجاری شده و تراش خورده‌.
دو نوع سنگ مزار دیده می شه:
نوع اول وجود یک نوع ستون استوانه ای با بالایی مانند کلاه با ارتفاع بین 60 سانتی متر تا 4 متر هست. نوع 2 سنگ معمولا کوچکتر، دارای بخش مستطیل شکل و دو لوب بالا مجموعه مخالف هستش.
تفسیر نوع 1 سنگ به عنوان توصیفاتی از مردانی با کلاه، کلاهخود و در بعضی مواقع با عمامه کاملا دیده میشه (تشابه در این مدل قبرها با ترکی عثمانی).

سنگ قبر خالد نبی

تفسیر نوع 2 سنگ انسانی دست بکمر زده که در دو سنگ استادانه حک شده. هیچ منبعی برای این موضوع که این نوع قبر مخصوص زنان باشه موجود نیست.

خالد نبی

در رسانه های عمومی سنگ ها اغلب به عنوان نمونه هایی از معماری وابسته به آلت جنسی معرفی میشن و یکی از جاذبه های مهم توریستی توصیف شده اند. بازدید کنندهای توریستی به اشتباه اغلب استوانه ها را به عنوان آلت مرد گفتن که منجر به افزایش شایعه پراکنی در مورد فرقه باروری ماقبل اسلام شده. پس نوع 2 سنگ به اشکال و گور زن نسبت داده شده. این موضوعات باعث محبوبیت سایت برای بازدید کنندگان از نقاط دور ایران شده وهمچنین احساسات ضد اسلامی. گورستان به افسانه دیگری نیز وصل شده که شامل تبدیل شدن سنگ از افرادی که توسط خدا برای گناهان خود لعنت شده اند و به افرادی که در قرن بت وارگی پیش اعتقاد بر این بودن. این مقبره محلی شده برای زیارت مذهبی که در آن زنان به دنبال رفاه و بارداری خود دعا میکنن.
قبرستان خالد نبی در حال حاضر یک سایت میراث ملی حفاظت شده توسط دولت ایران است.

راه ارتباطی قبرستان خالد نبی کوهستانی هستش، ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری نیستش. بدلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستون و سرمای زمستون، بهترین زمان برای انجام فرایض دینی و زیارت ماه‌های فروردین و اردیبهشت هستش و من این ماه ها رو بهتون پیشنهاد می کنم.

مسیر دسترسی

قبرستان خالد نبی در فاصله 90 کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ در استان گلستان قرار داره.

  • رضا خوشى

کتیبه گنجنامه ، در یکی از دامنه های کوه های الوند و در فاصله ی 5 کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در دره مصفای عباس آباد قرار داره. در نزدیکی گنجنامه ، چشم انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره های سرسبز عباس آباد ، تاریک دره و کیوارستان دیده میشه. تاریک دره هم خودش به دو شاخه تقسیم میشه: در شاخه شرقی اون، تاسیسات پیست اسکی تاریک دره احداث شده و در ضلع غربی تاریک دره ، در خط الراس گردنه (گدوک) جاده
ماشین  رو  جدیدی  با راه کاروان رو قدیمی یکی میشه. این دره عصر هخامنشیان، شروع جاده هگمتانه – استخر ، معروف به “جاده شاهی” بوده، که هگمتانه رو از طریق پیچ و خمهای تاریک دره، گدوک (دره)، ورد آورد علیا، شهرستانه،  اشتران به  تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان ، تخت جمشید و فارس مرتبط می کرده.

کتیبه گنجنامه

این راه،  همچنین یکی از راههای ارتباطی همدان به غرب و جنوب کشور (و میانرودان) یا بین النهرین (عراق امروزی) بوده. چون هگمتانه، پایتخت تابستونی هخامنشیان بوده و در مسیر جاده شاهی قرار داشته، داریوش اول هخامنشی پس از اتمام کار سنگ نبشته های بیستون، دستور نقر کتیبه کنونی گنجنامه رو داد. بعد از داریوش ، پسرش خشایار هم به پیروی از او کتیبه ای در سمت راست و کمی پائین تر از سنگ نبشته پدرش یعنی داریوش بر جای گذاشته. هر یک از کتیبه ها به سه زبان و در سه ستون و 20 سطر بر روی صخره ای بزرگ حک شدند، مه در ستون دست چپ ، متن فارسی باستان، ستون وسط؛ عیلامی یا شوشی و ستون دست راست کتیبه ها، به زبان بابلی یا اکدی و هر سه به خط میخی ماد یا هخامنشی هستند. اولین کلمه ستونی که به فارسی باستانی حک شده ، کلمه ی”baga ” به معنی خدا هستش. در تاریخ معاصر، ایران-شناسان بسیاری درصدد ترجمه متون کتیبه های گنجنامه بودن که اوژن فلاندن باستان شناس فرانسوی و پاسکال کست دستیارش ، از آن جمله هستن. ولی عاقبت سر هنری راولینسن انگلیسی موفق شد که رمز خط میخی پارسی  باستان رو کشف کنه  و بالاخره  اینپندار مردم که این کتیبه ها  رو راز مکتوب یک گنج پنهان تصور می کردن، با کشف رازهایی از تاریخ باستان این سرزمین تعبیر شد و حالا ترجمه سنگ نوشته ی داریوش هخامنشی این هستش:

خدای بزرگ است اهورا مزدا که این سرزمین را آفرین، که مردن را آفرین، که شادی را برای مردم آفرین، که داریوش را شاه کرد، یگانه شاه از میان شاهان بسیار و یگانه فرانروا از میان فرمانروایان بسیار. من (هستم) داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای با دولت های بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دور دست پهناور، پسر ویشتاسب هخامنشی.
متن هر دو کتبیه گنجنامه یکی هستش و فقط در کتبه ی خشایار شاه به جاری اسم داریوش، خشایار شاه اومد و به جای ویشتاسب ، داریوش و عبارت : “hyah maoistha baganam” به معنی “که بزرگترین خدایان است” ، فقط در کتیبه گنجنامه خشایار شاه اومده . برای این کتیبه ها از زمان های قدیم تا حالا اسم های مختلفی گذاشتن.

گنج نامه
ابن فقیه همدانی، در سال 290 هجری، در کتاب “اخبار البدان” خود، از اون به عنوان تب نابر نام برده و اسامی دیگر عبارتند از: سنگ نبشه ، نبشت خدایان ، کتیبه های الوند ، جنگ نامه و گنج نامه که دو اسم آخر، در سده های اخیر انتخاب شدن. این اثر طی شماره 92 مورخه 15/10/1310 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده.
در سال 1373 نیز توسط شهرداری همدان، ترجمه های فارسی و انگلیسی هر دو کتیبه گنجنامه بر روی دو تخته سنگ خارا کنده شده و در ضلع دیگر محوطه کتیبه گنجنامه قرارداد شد.

کتیبه داریوش

مسیر دسترسی

کتیبه گنجنامه، در یکی از دامنه های کوه های الوند و در فاصله ی 5 کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در دره مصفای عباس آباد قرار داره. در نزدیکی گنجنامه ، چشم انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره های سرسبز عباس آباد ، تاریک دره و کیوارستان دیده میشه.

  • رضا خوشى

بهترین فصل برای سفر به دریاچه گهر همین تابستونه.خیلی از تورها این روزها آفرهایی برای سفر به دریاچه گهر دارن. گهر در میان رشته کوه اشترانکوهه که این کوه در شرق استان لرستان و یکی از بلندتیرن رشته کوه های زاگرسه.

دریاچه گهر لرستان

این دریاچه به نگین زاگرس معروفه.اگه عکساشو ببینین متوجه میشین که با این رنگ فیروزه ایه روشنش یکی از زیباترین دریاچه های ایرانه.

دریاچه گهر

گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایرانه که با حدود 1.5 کیلومتر طول و 400 تا 800 متر عرض و چهار تا 28 متر عمق در 33 کیلومتری جنوب شرقی دورود با ارتفاع 2 هزار و 350 متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوهه. طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیباس.

دریاچه گهر درود

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ به وجود اومده.این دریاچه روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار داره. بنابراین این دریاچه احتمالا در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش، سنگ ریزش تشکیل شده.

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشیه که ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه که ساحلی ماسه‌ای داره و به تدریج عمیق می‌شه،در کلیه نقاط دارای ساحلی ماسه‌ ایه،جنگلی انبوه وجود داره که این جنگل هم در معرض خطره. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزه که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگه منتهی می‌شه.

دریاچه گهر اکوتوریسم

با حدود 40 دقیقه پیاده‌روی می‌شه به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید که یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعیه. عمقش کمه و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شه به خوبی دید.

آب اصلی تامین کننده در یاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی تاپله است که دارای آبی بسیار خنک ورنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگ ریزه یاقلوه سنگه که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شه و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شه.

این دره در امتداد دریاچه گهر، پس از چند کیلومتر وارد دره صخره‌ای با عرض تقریبی 500 متر می‌شه. تنگه باریکی که رود سفید آب یا گهر رود در آن جریان دارد دارای کوه‌ها و صخره‌های بلندیه که فقط پیاده میشه  راهپیمایی کرد.در این دره زیبا و دلنشین انواع درختان از قبیل گردو، سیب، انجیر،توت، بادام، پود، کلخن، انگور و… روییده‌.

دریاچه گهر استان لرستان

دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشیه. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می‌کنن.

اغلب اروپاییان و سیاحان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می‌شناسنن که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کنه و هزار کیلومتر راهپیمایی کنه ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کنه.

دریاچه گهر طبیعتی زیبا

نکته ی مهم اینکه جهت عزیمت به گهرازسمت الیگودرزحتما ازماشین شاسی بلند یا نیسان یا مینی بوس استفاده کنین.

مسیر دسترسی به دریاچه گهر

از شهر الیگودرز باید به دریاچه برسین.قسمت ماشین رو حدود 70 کیلومتر تا دریاچه فاصله داره و باید چندین روستا رو رد کنین تا به گهر برسین.

  • رضا خوشى

امروز میخوایم بریم به یک جای زیبا . طبیعی بکر که اگر مسافرین اجازه بدن ، بکر میمونه . جایی که زیبایی خیلی زیادی داره . مقصد امروز ما دریاچه چورت هست . دریاچه ای در استان مازندران ، بخش چهاردانگه ی شهرستان ساری .

 

چورت

در واقع بعضی افراد ، دریاچه چورت رو خواهر خوانده ی دریای خزر میدونن . این دریاچه در سال 1318 خورشیدی در اثر رانش زمین به وجود اومده . در واقع میشه گفت در ابتدا چشمه ای بوده که در اثر رانش زمین و بسته شدن مسیر آب ، در دل جنگل این دریاچه به وجود اومده . در اصل میشه گفت سد خاکی اون رو ایجاد نکرده بلکه در اثر عوامل طبیعی به وجود اومده . از اونجایی که در نزدیکی روستای چورت قرار داره ، به اون دریاچه چورت گفته میشه و وسعت این دریاچه چیزی در حدود 2.5 هکتاره .دریاچه چورت

دریاچه چورت در شکاف دره با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور اون رو درختان و جنگل احاطه کرده . برای همین هم نام دیگه ی این دریاچه ، دریاچه میانشه می باشد .

دریاچه میانشه

این دریاچه بیضی شکل ماهیانی هم داره که این ماهی ها رو افراد محلی به دریاچه انداختن . میزان آب دریاچه هم بسته به میزان بارندگی متغیر هست . از اونجایی که دریاچه چورت ، به دنبال رانش زمین به وجود اومده، میشه گفت که در فصول کم بارش ، که سطح آب دریاچه پایین می آد ، اثراتی از باقیمانده ی درختان به چشم میخوره . به دلیل وجود درختان در کف دریاچه ، توصیه نمیشه ماهیگیری رو با تور هایی که کف دریاچه پهن میشن انجام بشه . چون در این صورت مشکل ساز خواهد بود .

دریاچه چورت مازندران

اگر قصد سفر به دریاچه چورت یا دریاچه میانشه رو داشتین ، در فصول بهار و پاییز بیشتر توصیه میشه . در زمستان به دلیل ناهمواری راه رسیدن به دریاچه ، ممکنه با مشکل مواجه بشین .

choret-lake

مسیر دسترسی به دریاچه چورت

برای رفتن به دریاچه چورت ، ابتدا مسیر ساری کیاسر رو میاین . پس از رسیدن به روستای چورت ، چندین مسیر خاکی برای رسیدن به دریاچه وجود داره که میتونین از راهنمایی های محلی کمک بگیرین .

  • رضا خوشى