ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

جمعه, ۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۱۴ ب.ظ

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام رو بچه های کویرنورد به خوبی میشناسن و مخصوصا” افراد و علاقمندان به علم نجوم و خیلی از افرادی که می خوان توی کویر اقامت داشته باشن اینجا رو برای اقامت شبانشون انتخاب می کنن. پس واضحه که کاربری این کاروانسرا مربوط به چه مواردی میشه.

کاروانسرای قصر بهرام شهاب باران

این کاروانسرا در استان سمنان قرار داره و بین جاده ی سنگی ای قرار داره که ما بین شهرهای گرمسار و اصفهان و کاشانه. در حین رفتن به این کاروانسرا از کاروانسرای دیگری رد میشین که اون رو به اسم کاروانسرای عین الرشید می شناسن. ناگفته نمونه که کاروانسرای قصر بهرام رو به نام کاروانسرای عباس آباد هم میشناسن.

کاروانسرای قصر بهرام

از لحاظ ظاهری میشه گفت که کاروانسرای قصر بهرام شکل و شمایلی به یک اقامتگاه خیلی ساده و کوچیک نداره و افراد خبره تاریخ شناسی معتقداند که انجا مقری برای اقامت کوتاه مدت و یا استراحت سلاطین و فرماندارهای منطقه بوده همینطور میگن پادشاه هان صفوی زمانی که در این منطقه به شکار می رفتن در این کاروانسرا اقامت داشتن.

کاروانسرای قصر بهرام سمنان

شکل اصلی کاروانسرای قصر بهرام مربع هستش و از سنگ های بزرگ و منظمی که جنسی از آهک دارن ساخته شده. این کاروانسرا دارای 4 برج هستش هستش که قطعا” برای ایجاد امنیت افراد مهم بوده و محل نگهبانان بوده. علاوه بر این 4 برج که دوتای اونها در قسمت شمالی و 2 تای دیگشون در قسمت جنوبی قرار داره. حیاط مرکزی کاروانسرای قصر بهرام به شکل 8 ضلعیه و گرداگردش هم 24 اتاق قرار داره. در مرکز این حیاط هم یک حوض با عمق 2 متری وجود داره. علاوه بر این حیاط مرکزی ، یک حیاط دیگه هم در سمت شرقی این کاروانسرا هستش و در سمت غربی هم یک تالار بزرگ که در این تالار شاهد شاه نشین هستین و یک ایوان هم در جلوی این تالاره.

کاروانسرای قصر بهرام حیاط

آب تامین شده ی این کاروانسرا از چشمه ی سیاه بوده که حدود 7 کیلومتر با این کاروانسرا فاصله داره.

کاروانسرای قصر بهرام نجوم
افراد بسیاری در زمینه ی نجوم هستند که در زمان هایی که مشخص شده به این کاروانسرا میرن برای ستاره شناسی و رسد آسمان.

کاروانسرای قصر بهرام سقف

این کاروانسرا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست مرمت شده و در حال حاضر پذیرای گردشگران هم هستش.

کاروانسرای قصر بهرام تابلو

یادتون باشه اگه میرید به این کاروانسرا از سمت جنوب و از جاده ی سفید آب، اصلا” از این جاده خارج نشین، چرا که در اطراف این مسیر در فصول مختلف باتلاق های زیادی هستند که ممکن شما رو به دردسر بندازه.

مسیر دسترسی به کاروانسرای قصر بهرام

این کاروانسرا از تهران 178 کیلومتر فاصله داره که بیشتر مسیر اتوبانیه و اطرافتون کویریه. علاوه بر این این کاروانسرای از اصفهان 475 کیلومتر و از کاشان 270 کیلومتر فاصله داره.


  • رضا خوشى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی