ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

حمام باغ لله مربوط به دوره قاجار است و در کرمان،  و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۰۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی  ایران به ثبت رسیده است.

حمام باغ لله

باغ لله ۲۰۰ سال سابقه دارد و قبلاً باغ بزرگی بوده که متعلق به «خواجه اتابک بزقوش» از عرفاً و سیاستمداران کرمان بوده و گرمابه ای هم که در این محله واقع شده نیز به دستور او ساخته شده است. به گواه تاریخ، این حمام از قدیمی ترین حمام‌های استان کرمان به شمار می رود.

حمام باغ لله کرمان

حمام باغ لله تخریب

این بنا به دلیل عدم نگهداری مناسب، در حال تخریب کامل می‌باشد. این حمام تا چندی پیش فعال بود ولی بعد از آن به دلیل بالا آمدن آبهای زیرزمینی تعطیل شد و هم اکنون به دلیل انباشته شدن فاضلاب در آن به منشا بیماری های عفونی در منطقه تبدیل شده است. امکان ریزش آن ره گذران را تهدید می کند و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

حمام باغ لله تخریب کرمان

مسیر دسترسی به حمام باغ لله

این بنا در خیابان شریعتی، کوچه شماره ۱۳ شهر کرمان قرار داره.

  • رضا خوشى

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین هستش. این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال 1057 هجری قمری توسط امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شد و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شده.

حمام قجر موزه

مساحت این حمام در حدود 1045 مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است. ورودیِ حمام رو به جنوب باز شده و پس از طی راه‌پله‌های مارپیچ، سربینه وسیع حمام قرار می‌گیرد. در وسط سربینه حوض زیبایی قرار دارد. پلان سربینه به شکل 8ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه‌نشین‌ و طاق‌نما می‌باشد. این بخش به وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می‌شود.

حمام قجر

گرمخانه دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی است. تزئینات گرمابه شامل کاشی‌کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش گردیده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

حمام قجر قزوین

این حمام در سال 1379 خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. این موزه شامل 3 بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل می‌باشد و زندگی روزمره مردم به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حمام قجر موزه قزوین

حمام قجر موزه قزوین 1

مسیر دسترسی به حمام قجر قزوین

حمام قجر در استان قزوین و شهر قزوین و در خیابان عبید زاکانی این شهر قرار داره.

  • رضا خوشى

همه ساله مسافران زیادی از جاده چالوس گذر می کنند و از طبیعت این جاده استفاده می کنند اما بسیاری از آنان از دشت لالهدر این جاده اطلاعی ندارند. دشت لاله که در جاده چالوس و در کیلومتر 522 قرار داره و در روستای گرماب هستش. این دشت از مکان های بسیار زیبا و دیدنی هست که محلی مناسب برای بازدیدکنندگان و اهالی گردشگری هستش و مخصوصا” افرادی که ساکن کرج یا تهران هستند نیازی نیست مسافت زیادی رو طی کنن تا به این دشت زیبا برسن.

دشت لاله چالوس

این لاله ها توسط انسان کاشته شده و مربوط به فردیه به نام آقای جواد غلامی که چیزی حدود سی سال هست که مشغول به  پرورش گل لاله هستش و حتی پیاز این گل ها رو صادر هم می کنه. پدر آقای غلامی بنیانگذار این کار بوده و از بازدیدکنندگان هیچ پولی دریافت نمی کرده و پسر هم راه پدر رو پیش گرفته و دنباله روی پدر شده.

دشت لاله گچسر

در عوض این مجموعه به روش دیگری برای اهالی و بومیان کسب درآمد می کنه، یعنی اهالی با فروش محصولات خودشون در کنار این دشت برای چیزی حدود کمتر از یک ماه در سال می تونن درآمدی از کنار این دشت زیبا داشته باشند. این کارآفرین باعث شده تا در این زمان چیزی حدود 70 خانواده بتونن محصولاتشون رو بفروشن. محصولاتی مثل سبزیجات، ریواس، نان محلی، آش، ماست و دوغ و دیگر محصولاتی از این قبیل.

دشت لاله

دشت لاله بسیار زیبا و مرتب هستش و نگهبانانی داره برای جلوگیری از لگد کردن گل های لاله و همینطور کندن گل ها. اگر کسی دوست داشت از این گل ها داشته باشه می تونه به شکل جداگانه این گل های رو خریداری کنه.

دشت لاله چالوس

فصل رویش و بازدید از دشت لاله فصل بهار و ماه اردیبهشت هستش و معمولا” از اواسط اردیبهشت دشت آماده ی پذیرای گردشگران هست و تا پایان اردیبهشت هم ادامه داره. میشه گفت با توجه به میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی 10 تا 20 اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از دشت لاله هستش.

دشت لاله گرماب

پیشنهاد میشه برای حمایت از این دشت و جشنواره و برای قدردانی از بومیان، از محصولاتشان خریداری کنین و به رونق و ماندگاری این دشت و جشنواره کمک کنین.

مسیر دسترسی به دشت لاله جاده چالوس

برای رفتن به این دشت خوبه بدونین به جای استفاده از خودروی شخصیتون میتونین از مینی بوس که در کرج هستش استفاده کنین و مینی بوس ها شما رو به این دشت می برن.

آدرس این دشت در کیلومتر 52 جاده کرج – چالوس و در حوالی روستای گرماب هستش.

  • رضا خوشى

امروز می خوایم راجعبه چهل و ششمین اثر ملی ثبت شده در ایران براتون بگیم که اسمش هست آبشار نوژیان. آبشاری بلند و زیبا و دیدنی در استان سرسبز لرستانی که جای جای این استان رو جاذبه های طبیعی بسیاری فراگرفتند و این آبشار یکی از مهم ترین این آثار هستش. اثری که به دلیل شرایطی که بهش اشاره خواهیم کرد، گردشگران از دسته های مختلف رو به سمت خودش می کشونه.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۷ به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و ملی کشورمون در فهرست سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته.

آبشار نوژیان خرم آباد

همونطور که گفتیم این آبشار در کل آبشار مرتفعی به حساب میاد و ارتفاعی معادل ۹۵ متر داره و قسمت بالایی آبشار که اصطلاحا” بهش میگن تاج آبشار هم عرضی معادل ۵ متر داره.

آبشار نوژیان

علت نامگذاری این آبشار هم به دلیل وجود داشتن این آبشار در منطقه و جنگل های نوژیان هستش.

آبشار نوژیان

این آبشار و این منطقه گردشگاهی برای علاقمندان به گردشگری تفریحی، طبیعتگردان و اهالی اکوتوریسم و همینطور گردشگری سلامت هستش.

آبشار نوژیان لرستان

این آبشار در شمال کوه تافت قرار داره و در دل جنگل های نوژیان و در این منطقه و جنگل نوژیان گیاهانی که خاصیت دارویی دارن به صورت خود رو وجود دارند و گردشگران زیادی رو برای استفاده از این گیاهان به این منطقه می کشونه.

مسیر دسترسی به آبشار نوژیان

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این آبشار در قسمت جنوب شرقی شهر زیبای خرم آباد قرار گرفته و از نظر مسافتی چیزی حدود 41کیلومتر با این آبشار فاصله داره. این آبشار در دل جنگل قرار داره و از ایستگاه راه آهن کشور تا آبشار حدود ۲ ساعت پیاده روی در دل جنگل نوژیان خواهید داشت. پس می تونین اگه با قضار به این آبشار میرید، در ایستگاه کشور پیاده بشین و 2 ساعت هم پیاده روی کنین تا به آبشار برسین. همینطور اگه از سمت خرم آباد به این آبشار بیاین از جاده ی آبشار وارک باید بیاین و در این صورت مسافت کمتری برای پیاده روی پیش رو خواهید داشت.


  • رضا خوشى

دره ای مخوف در استان آذربایجان غربی به عنوان جهنم دره وجود داره و همینطور که از اسمش مشخصه حداقل از نظر مردمان محلی جای خوبی نیست و این مردمان از این منطقه خاطره ی خوبی به یاد ندارند و اسمش بیانگر همه چیز هست.

جهنم دره

به جهنم دره، جهنم دره سی هم میگن. منطقه و دره ای که بسیار زیباست و طبیعت فوق العاده ای داره اما برای رفتن و بازدید از این منطقه زیاد پیشنهاد نمیشه. شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا این اسم رو برای این دره ی زیبا انتخاب کردن!!! بسیاری از مردم در گذشته به این دره می رفتند و به دلیل زیبایی هایی که داره، قصد فتح دره رو داشتند و می خواستن بدونن که در انتها این دره به کجا میرسه و بسیاری از این افراد کنجکاو هیچگاه باز نگشتند.

جهنم دره

دلیل بعدی برای انتخاب این اسم اینه که این دره از نظر شکل و شمایل و دیواره ها بسیار صعب العبور هستش. خوبه بدونین که طول جهنم دره حدود 13 کیلومتر هستش و دیواره های این دره شیبی معادل 70 درجه دارند (در بعضی جاها کمتر) و عمق این دره از 1700 متر هستش تا 2800 متر. با این مقادیر و مشخصات دره متوجه میشین که دره واقعا” صعب العبور هستش.

جهنم دره

از طرفی این منطقه برای کسانی که دوست داشتند به دور از مردم باشند مناسب بود و برای زندگی به این منطقه می رفتند و بسیاری از این افراد هم هیچ وقت بازنگشتند.

جهنم دره خوی

در مورد گونه ی حیوانی این دره میشه گفت آهو در این دره دیده میشه و همینطور حیواناتی وحشی مثل خرس و قوچ و کفتار و … و همینطور پرندگانی مثل شاهین و عقاب. شکارچیانی به این دره میرن جهت شکار و همینطور کوهنوردان حرفه ای هم به قصد صخره نوردی به این دره میرن. این دره از لحاظ جغرافیایی در مسیر جاده ابریشم بوده.

مسیر دسترسی به جهنم دره

در جاده ی زر آباد بین شهر های خوی و چالدران که حرکت می کنید در میان راه به منطقه ی جهنم دره خواهید رسید. نزدیک ترین روستا به این دره روستای قریس هستش. باز هم میگیم این دره زیباست اما مخوف از نظر اهالی این منطقه.


  • رضا خوشى

مرداب هسل یک مردابیه با شرایطی متفاوت و رنگ و بویی جالب و فوق العاده زیبا به ویژه در فصل پاییز. مردابی که در استان زیبای مازندران قرار داره و همونطور که می دونین این استان زیبایی های وصف نشدنیه بسیاری داره و این مرداب هم یکی از همین جاذبه های وصف نشدنیه.

مرداب هسل جنگل مشعل

هسل اسمیه که شاید از نظر معنایی باهاش آشنایی نداشته باشین و خوبه بدونین هسل در معنا یعنی آب راکد. در نتیجه اسمش جالبه که میشه “مرداب آب راکد”. و مرداب خودش هم به معنی آب مرده و راکد هست و نهایتا” میشه “آب راکد آب راکد”. این مرداب در وسط جنگلی قرار داره که به این جنگل، مشعل میگن.

مرداب هسل طلاجو

مرداب هسل در نزدیکی شهر چالوس قرار داره و نزدیک ترین شهر یا روستا به این مرداب روستای طلاجو هستش. آب این مرداب در گذشته حجم بیشتری داشته و عمق مرداب گاها” به 15 متر هم میرسیده اما در حال حاضر این مرداب این حجم آب رو نداره اما حجم کمی هم نداره.

مرداب هسل چالوس

چیزی حدود 50 سال پیش افراد و خانواده هایی در حوالی این مرداب زندگی می کردند اما امروزه چنین مساله ای وجود نداره. این مرداب بسیار زیباست . بهترین فصل پیشنهادی برای بازدید از این مرداب فصل پاییز هستش که جنگل های رنگی و همینطور مرداب رنگی رو شاهد خواهید بود و البته فصل بهار در مرداب هسل هم زیبایی خودش رو داره.

مرداب هسل

گونه های اصلی جانوری این مرداب بیشتر زالو ها و لاک پشت ها بوده و متاسفانه با ورود گردشگران بسیار مخصوصا” در زمان های خاص و شلوغ مثل سیزدهم فروردین این منطقه بسیار شاهد آلودگی محیط زیست شده و هم در زیبایی مرداب هسل تاثیر داره و هم باعث شده تا گونه های جانوری کمتر دیده بشن.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

این مرداب از شهر چالوس حدود 12 کیلومتر فاصله داره. از جاده ی قدیم چالوس (منظور اینه که انتهای جاده چالوس رو نباید از اتوبان برید) از جاده ی جنگل سینوا برید و در حوالی روستای طلاجو قرار داره.


  • رضا خوشى

آبشار اسپه او از دیدنی های خدادادی در استان مازندران و نزدیکی مرز استان گلستان هستش که زیبایی فوق العاده ای داره و  تبدیل شده به یکی از جاذبه هایی که همه ساله مردم و گردشگران زیادی رو به سمتش می کشونه و در حدی هستش که آژانس ها و کارگزاران زیادی تورهای یک یا دو روزه ای رو برای بازدید از این آبشار تدارک میبینن.

آبشار اسپه او تریپ یاب

در مورد این آبشار باید بگیم که یک آبشار پلکانی هستش و جنس بدنه و دیواره ها آهکیه و همینطور پوشیده شده از خزه هستش و همین موضوع زیبایی آبشار اسپه او رو دوچندان کرده.

آبشار اسپه او مازندران

سرچشمه ی این آبشار چشمه ای هستش که در دل کوه سیاخانی قرار داره و این چشمه چیزی حدود 100 متر از این آبشار فاصله داره. همینطور ارتفاع این آبشار از سطح دریا 720 متر هستش. خود این آبشار حدود 30 متر ارتفاع داره و در نهایت به رودخونه ی نکا میریزه.

آبشار اسپه او نکا

علاوه بر تمامی زیبایی ها و جذابیت هایی که آبشار اسپه او داره، رفتن به این آبشار هستش که خود این موضوع هم عاملی هستش که بازدیدکنندگان رو بیشتر مشتاق به رفتن و بازدید از این آبشار می کنه.

آبشار اسپه او مسیر

چرا که شما با ماشین فقط تا روستای ولم و یا رودخونه ی جزی میتونین برید و از اینجا به بعد رو باید با پای پیاده برید. همین مسیر ماشین رو خودش فوق العاده زیباست و مسیر پیاده رو که در دل جنگل هست سفر به این آبشار رو دوچندان می کنه چرا که شما بر خلاف جهت آب رودخونه باید حرکت کنید و در برخی از قسمت ها باید داخل آب بشین و مسیر رو طی کنید تا به آبشار برسین.

آبشار اسپه او نقشه

این مسیر چیزی حدود 4 کیلومتر هستش و با توجه به باریک بودن مسیر واینکه برخی جاها رو باید از داخل آب ادامه بدین و این موضوع زمان بیشتری طول میکشه، این مسیر پیاده بین 2 ساعت تا 3 ساعت (بسته به اینکه چقدر توی راه خوش بگذرونین) داره.

مسیر دسترسی به آبشار اسپه او

در جاده ی گرگان-ساری و نرسیده به بهشهر تالویی در جاده هست که به سمت روستای پاسند اشاره داره و با اتومبیل در این جاده ی بسیار زیبا چیزی حدود 30 دقیقه رانندگی شما به رودخونه ی نکا میرسین و از اینجا به بعد رو باید پیاده ادامه بدین. از بهشهر تا ولم حدود 38 کیلومتر مسیر خواهید داشت و مسیر پیاده روی هم حدود 4 کیلومتر هستش.

  • رضا خوشى

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان خوزستان در پشت سد دز که از مهم ترین سد های کشور هست قرار داره و به اسم دریاچه شهیون نامگذاری شده و چون پشت سد دز قرار گرفته بهش دریاچه دز یا دریاچه سد دز هم میگن. اسم شهیون هم به دلیل اسم این منطقه ای که دریاچه در اینجا قرار داره انتخاب شده.

دریاچه شهیون سد دز

دریاچه شهیون علاوه بر زیبایی هایی که داره، به دلیل وجود امکانات ورزشی مثل اسکی روی آب قایق سواری و ورزش هایی از این قبیل  تبدیل کرده این دریاچه رو به گردشگاهی برای بازدیدکنندگان و اهالی منطقه تبدیل کرده.

دریاچه شهیون دریاچه دز

عمق دریاچه شهیون در برخی جاها به 50 متر هم میرسه و مساحت این دریاچه حدود 6000 هکتار هستش که بسته به کم آبی و پر آبی در شرایط و فصول مختلف متغیر هستش. برای درک بزرگی این دریاچه جالبه بدونین جزیره ای به وسعت 60000 متر مربع قرار گرفته که به جذابیت این دریاچه اضافه کرده.

دریاچه شهیون جزیره مرکزی

بسیاری از اهالی شهر زیبای دزفول برای گردش و تفریح این دریاچه رو انتخاب میکنن چون دریاچه شهیون فاصله ی زیادی از دزفول نداره و درواقع فاصله ای 47 کیلومتری بین دزفول و دریاچه شهیون هستش.

دریاچه شهیون

از طرفی رفتن به این دریاچه کار ساده ای هستش چرا که تا دریاچه مسیر آسفالت هست و پارکینگی هم قرار داره که گردشگران میتونن در این پارکینگ ماشین ها رو پارک کنند و هم از قایق های موجود در این محدوده استفاده کنن و هم اینکه با 1 ساعت پیاده روی میتونین به منطقه ای بسیار زیبا که در این منطقه درختان نخل قرار دارن برسین و در همینجا میتونین شاهد آبشار زیبایی باشین.

دریاچه شهیون نخل ها

به دلیل وسعت بسیار زیاد این دریاچه و چشمه های متفاوت ورودی به این دریاچه دمای آب و هوا در قسمت های مختلف متفاوت هست و در کل بیشترین ماهی دیده شده در این آب ماهی قزل آلا هست چرا که در دمای پایین میتونه در آب زندگی کنه.

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون

همونطور که گفتیم این دریاچه از دزفول 47 کیلومتر فاصله داره و جاده ی شهیون رو انقدر برید تا به مسیر انحرافی و در نتیجه به پارکینگ گفته شده اتومبیلتون رو پارک کنینو از دریاچه لذت ببرین.

  • رضا خوشى

آلاشت شهری از شهرهای حوالی سوادکوه که روستایی بوده که حالا به شهری تبدیل شده و زیبایی های بسیاری رو در خودش گنجونده. این شهر زیبا در استان سرسبز مازندران قرار داره و در ادمه توضیحاتی رو راجعبه این شهر میگیم تا با این شهر بیشتر آشنا بشین.

آلاشت مازندران

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در دل کوه و همینطور سرسبز بودن منطقه زیبایی ویژه ای داره، یعنی منطقه، منطقه ی سرسبز کوهستانی هستش. دلیل اصلی معروفیت شهر آلاشت اینه که این شهر زادگاه رضا شاه پهلوی بوده و بیشتر مردم به این دلیل هستش که اسم آلاشت به گوششون خورده. البته بعد از انقلاب اسلامی سعی بر خراب کردن و از بین بردن زادگاه او کردند و تا حدی هم موفق شدند اما باقیمانده ی این ساختمان در حال حاضر تبدیل شده به موزه ی مردم شناسی.

آلاشت

آلاشت از نظر معنا و در زبان محلی، به معنی آشیانه ی عقاب هستش و انتخاب این اسم به دلیل اینه که در این منطقه ی کوهستانی عقاب های بسیار وجود دارند و زندگی می کنند و برای همین این اسم برای این شهر زیبا انتخاب شده.

آلاشت سوادکوه

در محدوده ی سوادکوه آبشار ها و غار هایی هم وجود دارند که مهم ترین و معروف ترین این آبشار ها، آبشار نارم هستش که این آبشار در روستای چرات قرار داره و این روستا از آلاشت 18 کیلومتر فاصله داره و جای زیبایی هست برای علاقمندان به آبشار.

آلاشت رصدخانه

معروف ترین آثار موجود در این شهر عبارتند از موزه ی مردم شناسی (محل زندگی رضا شاه پهلوی)، مسجد امام حسین(ع) و رصدخانه آماتوری.

مسیر دسترسی به آلاشت

از تهران به سمت سوادکوه رفته و بعد از جنگل های سوادکوه فرعی ای وجود داره که تابلو هم داره به سمت این شهر زیبا. از نظر مسافتی 247 کیلومتر با تهران فاصله داره. اگر هم از سمت قائم شهر به سمت آلاشت میرید، بعد از شیرگاه و نرسیده به سواد کوه به تابلوی جاده ی آلاشت میرسین.

  • رضا خوشى