ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

ایرانگردى

اشنایى با ایران و جاذبه ها

طاق شاه عباسی یا به عبارتی دیگه سد عباسی یکی از مهم ترین جاذبه ها در نزدیکی شهر طبس هستش که درواقع کاربری ای مثل سد داشته و نازک ترین و قدیمی ترین و بزرگ ترین سد قوسی در دنیا بوده.

طاق شاه عباسی

سد شاه عباسی در شهر خور قرار داره که در زمان حکومت صفویه مرمت مجدد هم شده بوده. در زمان های قدیم برای احداث و ساختن سد ها ابتدا جریان آب را منحرف می کردن و سد مورد نظر رو ساخته و بعدش تا زمانی که پی و پایه ی سد کاملا” خشک بشه مسیر آب رو بر نمی گردوندن. وقتی که شکل سد کامل و محکم می شد مسیر منحرف شده رو دوباره به حالت اول بر می گردوندن و در نهایت آب پشت سد جمع می شد.

طاق شاه عباسی

طاق شاه عباسی با 60 متر ارتفاع، برای 550 سال متوالی به عنوان بلند ترین سد در جهان مطرح بوده. در ساخت و معماری این سد ظرافت و دقت زیادی لحاظ شده، مثلا” برای بالاتر بردن مقاومت این سد، بالای این سد حالت قوسی داره، یه جورایی میشه گفت که اگه الان بخوان سد قوسی بسازن، این سد امروزی از خیلی از لحاظها شبیه به سد شاه عباسی خواهد بود.

طاق شاه عباسی خرو

قسمت های پایین تر با آجر ساخته شده و در قسمت های بالاتر جنس این دیواره ها از سنگ هستن. سد شاه عباسی رو به عنوان نازک ترین سد قوسی جهان هم میشناسن و این نازکی دیواره یا به اصطلاح تاج سد چیزی حدود 1 متر ضخامت داره و علاوه بر جذابیت های دیگه ای که داره، نازک بودن سد شاه عباسی هم از مواردیه که باعث شهرت این سد شده.

طاق شاه عباسی خراسان جنوبی

این سد در روستای 700 ساله ی خرو قرار داره و این روستا هم از شهر طبس چیزی حدود 27 کیلومتر فاصله داره.

طاق شاه عباسی چشمه ها

طاق شاه عباسی در نزدیکی چشمه آبگرم مرتضی علی قرار داره. برای اینکه  به سد شاه عباسی برید باید از شهر خرو چیزی حدود 5 کیلومتر پیاده روی کنین و بدونین که بیشتر مسیر رو در آب باید برید و در مسیر به خود چشمه ی مرتضی علی می رسین و مهم ترین این چشمه ها حمام مرتضی علی نام داره که این چشمه هم خودش از جاذبه های زیبا و مهم طبس هستش چرا که این چشمه دارای هم آب گرم و هم آب سرد هستش. در ادامه کمی بالاتر از چشمه ی مرتضی علی به طاق شاه عباسی یا همون سد شاه عباسی خواهید رسید.

طاق شاه عباسی مسیر

خود چشمه حمام مرتضی علی در گذشته محلی برای استحمام مردمان بوده. راستی وقتی توی این رودخونه راه میرید تا به طاق شاه عباسی برسین متوجه میشین که آب رودخونه گرم و سرد میشه و دلیلش هم وجود چشمه های بسیاریه که نهایتا” به این رودخونه می ریزه و برای همین هم احساس می کنین آب هم سرده و هم گرم.

مسیر دسترسی به طاق شاه عباسی یا سد شاه عباسی

همونطور که در بالاتر اشاره کردم این طاق در 29 کیلومتری شهر طبس و درواقع در سمت شرق طبس قرار گرفته و برای رسیدن به این سد باید بخشی از مسیر رو پیاده برید و بعد از گذشتن از چشمه حمام مرتضی علی به طاق شاه عباسی خواهید رسید.

  • رضا خوشى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی